zondag 5 februari 2012

Verstandsverbijstering


Mijn blog lag even stil. Ik moest mij zelf even porren om te bloggen.
Niet omdat ik niet wist waar ik over wilde bloggen, maar omdat ik iets voor ogen had en niet wist of ik het kon overbrengen.
Het was namelijk een beetje gênant, maniakaal, doordrafend. En dat allemaal om iets basaals als eten. Gewoon voeding.

Uren ben ik kwijt met bloggen, internetsurfen, kooktv kijken, koken en fotograferen terwijl mijn huis er spic-span uit had kunnen zien, ik had extra kunnen gaan werken (zodat we wel kunnen verbouwen), studeren, qualitytime met mijn kids/man.
Ik geneer mij soms om de drukte die ik er om maak. En waarom eigenlijk?
Is het aandachttrekkerij? IJdelheid?
Het is natuurlijk een gemakkelijke crowdpleaser, iedereen zal blij met je zijn als je iets lekkers hebt gemaakt. Iedereen heeft ook een mening/ervaringen dus het is ook een leuke manier om contacten te leggen.
Maar is het niet heel oppervlakkig? Een vlucht voor moeilijker zaken, zoals een waardige studie, ingewikkelder werk, een goed gesprek of  een sociale gezinsactiviteit. ( huishoudelijk werk-vlucht niet te vergeten).
Laatst heb ik het wel heel bont gemaakt: wel 3 dagen in de weer voor 1 idee.
Meer dan 60(!) foto's gemaakt. Hoe gek kun je zijn?


zoet

hartig
Het begon allemaal met mijn cranberry-yoghurttaartje. Het leek mij leuk een hartige versie te maken met precies hetzelfde uiterlijk.
Al gauw had ik mijn plan klaar: een bieten/walnoten/geitenkaas 'salade'.

Ik begon met de bodem, iets kazigs met walnotensmaak en crunch.
Het basiskaaskoekjerecept was te kazig dus bakte ik ook 2 varianten met minder kaas, maar wel mosterd of mierikswortel.

Over de zachte geitenkaasgelei ben ik erg enthousiast, yoghurtachtig met uitgesproken geitensmaak. Zonder gelatine leuk als saus/dressing.
De bietengelei had wat meer hindernissen. De 1e keer had ik er helemaal niet aan gedacht het sap op smaak te brengen wat resulteerde in een zeer weeïg smakende gelei. De 2e keer was dat gecoverd, maar wilde de gelei niet stollen (door de azijn?) en daarna opeens te snel waardoor ik het niet meer kon uitgieten. 3x was gelukkig scheepsrecht! (dit alles in 2 dagen, wat een werkverschaffing)
Toen 1x alles klopte was het natuurlijk te donker voor leuke foto's.
Nachtje wachten dus, zou de bodem niet zacht worden, de bietenkleur doorlopen in de witte laag? Het viel mee.
De volgende dag probeerde ik een foto te maken gelijkend op het zoete taartje. Een stuk of 20 of zo. Toen brak opeens de zon door, weer minstens 10.
Toen dacht ik dat buiten de bietengelei misschien mooier rood zou lijken, (nee dus) another 10. Oja, ook een paar met sla er onder, binnen en buiten (+10).
Eindelijk besloot ik dat het genoeg was, ik ging de smaak testen.
Beetje olie/citroen op de rucola, hé dat glanst mooi (+5) en toen heb ik bruusk mijn vork er in gezet! Het voelde als een opluchting, nu KON ik geen foto meer maken!

En de smaak? Zeker leuk, goede combo van aanvullende smaken. Lekkere afwisseling van crunch en zachtheid. Alleen de bietengelei zou ik misschien vervangen voor flinterdunne plakken gekookte biet omdat deze iets te glibberig was.
Leuk als feestelijk voorafje, een salade maar net even anders.
Nu nog proberen of ik nog weet hoe ik alles deed. In mijn vlaag van verstandsverbijstering.

Bieten-geitenkaas-walnoot'salade' (min. 2 taartjes)

60 gr boter

20 gr suiker, 5 gr honing
70-80 gr bloem  en 15 gr amandelmeel + 1 eetlepel maizena (of alleen 1/2e kop bloem)
beetje
zout/peper

2-3 tl gedroogde tijm
1 el geraspte Parmezaanse kaas (of oude)
1 à 2 tl
mosterd

25-30 gr gecrunchte walnoten, liefst geroosterd

1/2e zachte bettine geitenkaasplak, verkruimeld
20 ml
melk

1/2 gelatineblaadje

80 ml rode bietensap           }
scheutje balsamicoazijn    } òf zeer dunne plakjes gekookte biet
beetje peper/zout                 }
1x gelatineblaadje              }


meerdere bakringen als mal

Zet de oven op 190C. Mix de boter met de honing en suiker tot zacht.
Voeg de overige ingrediënten toe. Duw tot een platte koek in de bakringen.
Rol van resten een staaf.
Laat een 1/2 uurtje opstijven in de koelkast. (Snij de rol in dunne plakken). Bak vervolgens 20 minuutjes tot goudbruin. (dunne plakken misschien korter). Laat afkoelen.

Week de gelatine een paar minuten in koud water. Verwarm de melk in een beker in de magnetron (zo'n klein beetje) en laat de uitgeknepen gelatine er in oplossen. Meng dit mengsel door de geitenkaas tot een yoghurtachtig papje. Als het iets stevig wordt giet het uit in de mallen met kaasbodem.
Laat 1-2 uur opstijven in de koelkast.

Week de gelatine weer in koud water. Verwarm de bietensap in een pannetje/beker. Maak op smaak met de azijn en peper/zout. Los de uitgeknepen gelatine op in de warme bietensap. Wanneer het mengsel lobbig wordt (misschien helpen met koelkast) dit mengsel als 3e laag in de mal schenken. Opstijven in de koelkast.

(Of vervang de laatste laag door dunne plakjes gekookte biet gewenteld in een vinaigrette.)
Eet smakelijk!

12 opmerkingen:

  1. Hèhè, nou het was het wachten waard hoor! ;-) hele mooie foto's... Groeten Danielle (rawfood)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werkverschaffing, jawel! Maar mijn complimenten. Ik vind het altijd bewonderenswaardig als iemand ergens he-le-maal voor gaat. Je doet 't goed of je doet 't niet, is mijn stelling. Misschien is plakjes geroosterde biet ook een goed alternatief? Voor een volgende keer misschien ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben echt onder de indruk!
    Een prachtig idee, om een zoete en hartige variant te maken en ze zien er allebei schitterend uit!
    Geweldig ook dat je er zoveel tijd en moeite in hebt gestoken!
    Groetjes
    Mairan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je, dank je. Ben ik toch niet echt gek. Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg mooi gedaan, spannende ingrediënten, ben dol op geitenkaas en dan in deze combinatie met rode biet lijkt me heerlijk!
    Grtz Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, bedankt voor je reactie. Ik maak niet altijd zoveel werk van alles hoor. 'k Zou wel willen, maar er moeten ook nog andere dingen gebeuren! Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gerry!
    Een vrouw naar mijn hart. Hoe was ik alweer op deze site terechtgekomen? oh ja, een goed receptje voor kokosmakronen (gisteren net 100 A4 ouwel-vellen ontvangen, van plan noga te maken, maar kokosmakronen leek ook wel een leuk idee)Bij het lezen dacht ik, verrek, heeft ze al mijn gedachten gelezen? je lijkt mij wel.((Uren ben ik kwijt met bloggen, internetsurfen, kooktv kijken, koken en fotograferen terwijl mijn huis er spic-span uit had kunnen zien, ik had extra kunnen gaan werkenzodat ik eindelijk alle laatste dingen die zijn blijven liggen met de verhuizing had kunnen opruimen!!)) maar nee! de computer lonkt, de kitchenaid! (ja, ja, sinds een maand) schreeuwt mij toe: gebruik mij, gebruik mij,
    nou ja, vrienden en familie zijn blij met alle taarten, etc.
    moest errug lachen om je, ook ik heb de oriental ontdekt(Groningen)
    veel kook(en ander) plezier vrouw.
    Gineke ter borg,aka annabole.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi bedankt voor je reactie. Bijzondere bijnaam heb je! Voor ouwel heb ik ook ooit eens alternatieve recepten gezocht, kan het vast nog wel ergens vinden als je zou willen. De kitchenaid heb ik jammer genoeg nog niet, wil eerst een grotere keuken.(ooit). Ondertussen sta ik echter toch op het punt een of andere goedkope versie bij de Blokker te kopen want in mijn minibakje van de staafmixer past natuurlijk niets. Ik ben trouwens geboren in Groningen, getogen in Drenthe. Heb je ook een blog? Gr, Gerry

      Verwijderen
  8. Hoi, groningse gerrie;-)
    nee, heb (nog) geen blog, weet ook niet hoe dat zou moeten, althans weet het nu nog niet, morgen misschien, haha, zoals je weet als je gaat surfen op het net leer je veel en snel!
    ben eindelijk zover dat ik wat heb gedaan met mijn facebookpagina, dit aandringen van diverse mensen.
    was van plan om een soort kook-en bakpagina op mijn facebookpagina te stoppen i.p.v. blog, zit er al wel een poosje aan te denken.
    ben gek van koken (was restaurantkok ooit) maar patisserie is zo troostend, kan er geen ander woord voor bedenken, al dat kloppen, mooie cremige zalfjes, lekker ruikenals het in de oven bakt, daarna mooi maken. het enige is dat mijn man en ik geen zoetekauwen zijn, dus veel taarten en gebak wordt geschonken aan begerige vrienden.(dit met liefde)
    en Gerrie, het is niet "gewoon voeding" !!voeding is voor de meeste mensen heel belangrijk.
    en de hapjes en feesten geven, echt je lijkt mij wel.
    soms heb ik zin om me uit te sloven, bel smorgen diverse vrienden of ze "vrij" zijn en dan ga ik los!
    Yippee.
    vriendelijke groet en blijf bakken en koken.
    vriendelijke groet.
    annabole.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben weer niet vd Facebook enz. Een blog via Blogger is echt super simpel, alles is eigenlijk al klaar, je kiest zelf de achtergrond en indeling uit bestaande sjablonen. Niet moeilijk. Hier lusten ze graag koek/taart , maar ik wil het niet elke dag in huis hebben ivm de calorien. Gelukkig hebben we bereidwillige buren. Qua feestjes valt het best mee hoor, ik heb mijn up's en down's. Ben ook best wel vaak lui. Ook ben ik te perfectionistisch wat mij soms afremt om mensen uit te nodigen, ik weet altijd een heleboel beren op de weg. Gr, Gerry

      Verwijderen
    2. hoi Gerrie, was ook nooit van facebook, maar heb gemerkt deze week dat neefjes en nichtjes het met belangstelling volgen!"sprak" ze meer in de afgelopen dagen dan de laatste 2 jaar,( misschien weet je, van Amsterdam naar Groningen schijnt verder weg te zijn dan vice versa)
      Ik heb wel een link van je blog op mijn facebookpagina gezet, weet niet of je daar wat van gemerkt hebt.wordt dat doorgegeven?
      koekjes worden hier wel gegeten, taart e/o gebak is vaak teveel!ik snap het van de feestjes ;-) kan niet elke dag feest zijn, zei mijn oma! dat uitnodigen van mij slaat de laatste jaren vaker op etentjes, heb het liefst 8 of 10 mensen,4 gangen, fijn kletsen tot laat.
      Lui zijn is ook fijn.zeker in combinatie met een boek en geen gezeur aan't hoofd.
      ben ook perfectionistisch ingesteld, alles of niets! ( dit geldt voor bijna alles )
      moet nu lachen om mezelf,maar het is wel waar.beetje zelfspot, dat scheelt ook.
      hoe dan ook, af en toe bezoek ik je site, lees een verhaaltje (pik ze lukraak eruit)
      en er is altijd reden voor mij om te lachen!is het de herkenbaarheid? de voor mij toch Groningsche humor?
      als ik klaar ben met het "inrichten" van mijn facebook (zie het moet perfect zijn!)
      start ik waarschijnlijk ook een blogje, ik zie wel. intussen kan je een kijkje nemen op mijn facebook als je wilt.
      groetn oet grunningn.
      Gineke aka annabole

      ps. als je in cakebeslag de boter door olie vervangt ;-) olijf of wat anders, wordt ie lekkerder!

      ps2.recept voor hartige taardeeg:
      285 gr.bloem, 170 gr. boter, 130 gr. roomkaas, 3 el koud water, 1.5 el azijn, 1 tl.bakpoeder, iets zout.
      kneden en uur laten rusten.

      Verwijderen
    3. Gek hè, zo'n conversatie met iemand die je niet kent!Bedankt voor je recpttips, ik ga het een keer uitproberen. De afstand Westen-Drenthe is bij ons toch kleiner dan v.v want onze ouders wonen er nog en dan combineren we wel eens met kennissen. Andersom doen ze wel een dagje AMS, maar zijn nog nooit bij ons geweest (in 10 jaar). Ik heb mij er (deels) bij neer gelegd. Gr, Gerry

      Verwijderen