dinsdag 11 oktober 2011

Pompoencurry


Van mijn soepverhaal had ik nog een stuk pompoen over (paste echt niet meer in de pan). Gewikkeld in een plastic zakje lag het al minstens een week in de koelkast. Er moest iets mee gebeuren. En wel snel!
Maandag at de rest van mijn gezin macaroni met ham/kaas (vind ik geen maaltijd) en dat was de perfecte gelegenheid om voor mijzelf iets lekkers in elkaar te flansen.
Iets met veel groente en waarschijnlijk zachte geitenkaas (allemaal restjes). Ik moet zeggen, het was erg lekker. Het deed een beetje denken aan de spruitjescurry, maar toch ook weer anders.
Van een restje rijst (ik ben een echt restjesmens, gooi niets weg tot onbegrip van mijn man) maakte ik lekkere rijstekoekjes. Dit idee had ik opgedaan bij 24kitchen. Supersimpel en ik vond de iets krokante structuur goed passen bij de gestoofde groenten.
Heerlijk. Van deze restverwerking hield ik natuurlijk weer een restje over dat ik vanmiddag lekker als lunchhapje heb gegeten. Toen was het echt op!

Pompoencurry

1/4 pompoen, blokjes
1/2 knolselderij, blokjes
handje boontjes, kleine stukjes
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, gesnipperd
1/2 rode paprika, in blokjes
(reepjes/blokjes  ontbijtspek)
1/2 blokje groentebouillon
gemberpoeder
chilipoeder
zout, peper
boter/olie
beetje water (100 ml of zo)

Bak de pompoen en de knolselderij best hard aan in de boter zodat ze een beetje carameliseren. Ook evt de spek. Voeg de overige groenten toe en roerbak alles. Vervolgens alle specerijen en regelmatig ook een beetje water zodat het niet aanbrandt. Laat op een laag vuurtje pruttelen tot de pompoen en de knolselderij gaar maar niet mushy zijn. (15 min?) .
Kan prima met de geitenkaas, maar die ontdekte ik pas weer na de maaltijd.

Rijstekoekjes

restje gekookte rijst (100 gr?, 3 bekers)
1 ei, geklutst
beetje bloem ( 1 à 2 el)
lenteuitje , gesnipperd

Meng alles in een kom tot een iets nat mengsel (soort rijstsalade) . Verhit ruim boter op redelijk hoog vuur. Schep met een grote lepel een portie rijstmengsel in de koekenpan. Duw met de rug vd lepel iets plat. Beetje rosti-achtig. Laat minstens 5 min. goed bakken op middelhoog vuur. Draai voorzichtig om met spatel en bijv kaasschaaf. Laat andere kant ook bruin worden. Je kunt ook een ingevette bakring als mal gebruiken, maar ik vond de rosti-look wel leuk en de randjes werden lekker krokant met een beetje kroepoeksmaak. Soort simpele nasi-smaak door ei en ui (uitspreken op z'n Haags)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten