maandag 1 april 2019

Cocky kip met lef(fe) voor de Foodblogswap


Zoals altijd weer op het nippertje: de foodblogswap.
Deze keer mocht ik koken van 'Eten met Roos'.
Grote schoenen om te vullen, jeugdige Roos (23) is namelijk een echte getrainde chef, werkzaam als leidinggevende in een lunchzaak waar zij o.a. ook de menukaart bedenkt. Van jongs af aan al gefascineerd door eten/koken, ik zie enige overeenkomst, ook ik vulde al vroeg schriftjes met overgeschreven receptjes voor ooit...

Haar blog is een mooie mix van recepten, restaurantreviews en kokstips.
De vegan ontbijttulbandjes lachten mij tegemoet, maar uiteindelijk
viel mijn oog definitief op een leuk kiprecept, coq au biere, variant op de alom bekende coq au vin.
Ik ben zelf helemaal niet vh bier, maar dit leek mij een leuk recept waarmee mijn jongste indruk kon maken bij als hij weer eens met vrienden ging koken.
(pubers en bier...)
Omdat hij van huis uit best wel smaken en kruiden kent en waardeert denkt hij dat hij ze ook direct goed kan gebruiken, een receptje kan echter nog geen kwaad...  (proeven is wat anders dan koken he)

Zoals vaker had ik voor het boodschappen doen het recept niet heel zorgvuldig doorgelezen, ahum
Op hèt moment had ik natuurlijk niet de benodigde champignons in huis, werd een 1/2e rode paprika.
2 blikjes tomatenpuree leek mij een beetje teveel vh goed, 1 exit.
Ook de spekblokjeseenheid werd gehalveerd, bijna bikiniseizoen...

Veel te laat op de dag begon ik met het recept, uiteindelijk was het daglicht al bijna weg, iedereen wilde eten. Ongeorganiseerde chaos, will I ever learn?
Dus niet de foodfoto's vh jaar, maar de smaak was prima lekker.
Kon niet echt de bier terugherkennen en coq au vin blijft misschien toch favoriet.
Zoals altijd vonden leftovers een gelukkig 2e leven, de restant saus werd gepureerd met een blikje tomatenblokjes en extra bouillon een heerlijke tomatensoep. Life is sweet.


Coq au bière
1 kip (of delen kip, bijv. dijen)
125 gr gerookte spekblokjes
1 flesje Leffe bruin
2 uien
2 tenen knoflook
1,5 kippenbouillonblokjes
3 el bloem
500 ml water
1/2 e rode paprika, blokjes
1 winterwortel, blokjes
1/2 knolselderij, blokjes
2 tl tijm
1 blikje tomatenpuree
1 takje rozemarijn
2 laurierblaadjes
zout/peper
olijfolie/boter


Bak de delen kip goed bruin in de hete boter/olie, haal uit de pan. Bak de spekblokjes, ui, en knoflook in het achtergebleven vet. Op het laatst nog even de tomatenpuree ontzuren door ook nog even goed mee te bakken.


Bestrooi met 3 el bloem en roer goed om, gaar 5 min. Leg de kip weer in de pan, schenk de Leffe en het water langs de rand in de pan (temperatuurshock).
Voeg alle overige ingrediënten toe en laat alles aan de kook komen, zet het vuur zacht en laat een uurtje sudderen. (af en toe omroeren)
Lekker samen met aardappel/knolselderijpuree en groene groentes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten