vrijdag 4 mei 2018

Pa en moe naar Rome toe




Meerdere wegen leiden naar Rome, wij vlogen.
Gezellig met z'n 2'en, de kids ook blij.
1e keer Rome, vast niet de laatste, we vonden het geweldig!
Mooi vroeg in het seizoen, lekker weer, niet te heet, fijn terrasje zitten, tussendoor oudheden bezoeken. Mooie mix van relaxen en cultureel doen.

 
lekker een aperol spritz op 'ons' terras
 
We hadden een leuk appartementje in de best toeristische levendige wijk Trastevere, mooie mix van toerisme met veel terrasjes/restaurantjes-oude gebouwen en lokale bewoners. Goede bereikbaarheid van vliegveld en centrum Rome.
5 dagen was best luxe voor een citytrip, maar daardoor hadden we geen geren. Lekker slow, mijn husband kwam de dag vt voren net uit China. (gelukkig nooit veel last van een jetlag)
We vinden alle oudheden wel interessant, maar hoeven niet overal uren in, alleen de buitenkant is soms ook genoeg.

zie mij

De sixtijnse kapel stond wel op het lijstje. In de zomermaanden is er op vrijdag ook een avondopenstelling, helemaal handig.
Met vt voren besproken kaartjes (geen wachtrij) liepen wij ruim een uur tussen al het moois (stond eigenlijk een dagdeel voor).
Omdat Vaticaanstad een eigen posterij heeft kocht ik een ansichtkaartje voor mijn ouders, bleek 's avonds het postloket in het museum gesloten te zijn! Bummer, hadden ze wel even kunnen zeggen.
Gelukkig kwam het later goed.



















Van te voren had ik als een echte foodie dagen lopen speuren naar de leukste eetadresjes, eenmaal ter plaatse vervaagde het beeld een beetje. Sommige adresjes vielen tegen, andere pareltjes ontdekten we gewoon zelf.




 

Zo zat er bij ons om de hoek een mooi kaaswinkeltje, we sloegen enthousiast in met kaasjes en vleeswaren voor ons ontbijt. Bleek dit later DE kaaswinkel te zijn, opgenomen in alle culinaire rondleidingen. Italiaanse en internationale krantenartikelen en foto's sieren de wanden. Vreselijk aardige eigenaar (werkt al meer dan 50 jaar!), die je de 2e x al begroet als goede bekende. Op onze laatste ochtend lieten we wat kaas (o.a. heerlijke pecorini)voor thuis vaccumeren, ging een andere toerist met hem op de foto.
Vast ook een blogster, ik mocht ook, maar vond het toch te gênant.


Toch is een leidraad wel fijn, het aanbod is ook zó groot.
Zo wilde ik graag naar de Joodse wijk, zeker voor de artisjokken op joodse wijze. Later bleek dat het restaurantje waar we echt heerlijk aten helemaal niet joods was, wel typisch romeins. When in Rome etc.

Joodse artisjokken zijn trouwens gefrituurd, gaan een beetje naar chips smaken, best OK, maar gewoon gestoofd geniet toch mijn voorkeur (romeinse wijze)











                               Het pantheon met zijn gat in het dak
 



handig zo'n spiegelbril



Het Colosseum, de Spaanse trappen, de Trevifontein, we hebben het allemaal gezien. Het pantheon was ook een hoogtepuntje, zeker toen er buiten op het plein spontaan gezang losbarstte van een bezoekend koortje. Fijne gedragen sfeer.



Op zondag huurden we een fiets, stukje Via Appia Antica (meer dan 2000 jaar oude handelsweg van de Romeinen buiten Rome tot Brindisi) en gewoon omdat eigen vervoer lekker is. Ik ben niet zo'n held in het verkeer (zondag is wel rustiger), maar mijn husband hoeft maar 1x op de kaart te kijken en weet overal de weg!
Als echte Romeinen namen we binnendoor routes, hier links, daar rechts en het kwam allemaal goed!


Voor een speciaal adresje gingen we naar de authentieke woonwijk Testaccio. Op de overdekte warenmarkt was het stalletje van Mordi e Vai, gepensioneerde slager die de reuring niet kon missen en nu broodjes verkoopt met zeer speciaal beleg: ingewanden en slachtafval.
Eenmaal terplekke koos ik schielijk toch voor kalfsvlees met artisjok, weet niet echt welke delen...
Er waren meer liefhebbers, weer zo'n insiderstip.
 




Siciliaanse krokante cannoli met zoete ricottavulling

Daarna lekker gebakje gegeten bij de lokale patisserie, bleek het sociale ontmoetingspunt te zijn, hadden er uren kunnen zitten.



Omdat ook op zondag het postkantoortje op het St. Pietersplein open is kon ik toch nog mijn postzegel kopen en in Vaticaanstad laten stempelen. Gelukkig.











Rome is gebouwd op 7 heuvelen, uitgelezen mogelijkheid voor mooie stadsgezichten. We kozen voor de Aventijn heuvel, dichtbij weer een insidersgeheimpje (uitzicht door een sleutelgat), meer mensen hadden deze tip gelezen, er stond een hele wachtrij (voor dus een dichte deur met sleutelgat). Wij genoten maar gewoon van het sinaasappelpark met uitzicht en een bruidspaar als bonus. (net als onze vorige Italie-vakantie)



 
'onze' wijk op de voorgrond
Er moest natuurlijk ook nog geshopt worden, naast overhemden Italiaanse snit vond ik mijn beoogde gele schoudertas. Lekker zonnig bij al mijn zomerjurkjes.
 
ook mogelijk souvenir
 
samen terrasje zitten
 
onze stalen rossen
 
 
 
De laatste avond heb ik misschien wel het lekkerst/leukst gegeten, in een osteria aan de rand van onze wijk. Recensies spraken wel over een sacherijnige ober, die hebben we gehad, maar ook eenvoudige huiswijn, heerlijke anti pasta, zalige ravioli, overvloedige bucatini all' amatriciana in een lokale sfeer zonder poespas. Ons Italië.
 
 
 Om thuis niet geheel met lege handen aan te komen 's ochtends nog snel wat vers gemaakte pasta gekocht, hadden we nog een beetje Italië in Nederland.
 

andiamo!
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten