donderdag 25 september 2014

De harde realiteit van witte groenten-soep

 

Het begon eigenlijk met een op de markt gekochte knolselderij.
Gewoon, zonder voor opgezet plan, ik ben dol op de anijsige-bloemkoolsmaak.
Altijd handig om in huis te hebben, goed houdbaar en erg veelzijdig inzetbaar.
Soms krijg je opeens inspiratie, virtueel ben je al aan het koken.
Zo vormde er zich in mijn hoofd een beeld van mooie witte soep, de knolselderij samen met enkele overgebleven roosjes bloemkool, een stukje prei, een venkelknol, wat spitskool.....
Moest mooi zijn, zo'n wit geheel.

Droomdenken kan heel euforisch zijn, het heeft meestal echter niet een heel hoog realiteitsgehalte.....
De soep werd gewoon lichtgroen!
Kwam natuurlijk door het groen vd prei. (Ik had ook alleen het wit kunnen gebruiken, maar dat zit niet in mijn genen)
Nu is lichtgroen ook zeker mooi en de soep was uitermate lekker, maar het wit idee kreeg ik maar niet uit mijn hoofd.
Hardnekkigheid en volhardendheid (volgens sommigen eigenwijsheid) zit wel in mijn bloed dus ik stapte over op de next best thing:
een witte foto!!!!!!

Grote mode in de foodfotografie, bijna overbelichte foto's met veel witte achtergronden.
Groot surrealistisch effect, bijna zwevend.
Ik had geen idee hoe ik dat moest bewerkstelligen, heeft iets te doen met de witbalans van je fototoestel. Geen idee hoe.
Precies goed getimed schreef Simone van Simone's kitchen een verhelderend stuk met veel tips en uitleg. (ook handig voor foodfoto's in winterlicht)
Mijn eyeopener was het faken van de automatische witbalans door scherp te stellen op iets donkers. Dat wordt dan het basis'wit'. (of zoiets)
Direct maar uitgeprobeerd of de 'witte' soep.
Ik ben niet ontevreden, je moet wel oppassen dat je foto geen licht gaat geven.
Licht is mooi, overbelicht niet.
De echte trucs met witbalans instellen en sluitertijd/diafragma schuif ik maar weer even op de lange baan, klinkt moeilijk.







witte groenten-soep

1 knolselderij, in blokjes
1-1.5 prei in ringen
1 grote ui gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 tl tijm
2 laurierblaadjes
2 blokjes kipbouillon
2 blokjes groentebouillon
2 L H2O (= water)

handvol roosjes bloemkool, klein gesneden

125 gr. gerookte spekblokjes
1 venkel, in plakken en dan in grove stukjes. 
1/2 spitskool, gesneden 
1/2 bakje witte champignons, plakjes

garnering lente ui

evt ook witte bonen/kikkererwten


Breng de knolselderij, prei, ui, knoflook, kruiden, bouillonblokjes met het water aan de kook. Laat 30 min. pruttelen.
Vis de laurierblaadjes uit de pan en pureer met de staafmixer (let op hete spetters)
Laat de bloemkoolroosjes garen in de hete soep.
Bak in een hapjespan de spek uit (indien gebruikt), zet apart.
Bak de overige groente in het achtergebleven (of nieuwe vet) tot beetgaar. (10 min.?)
Roer de spek en de knapperige groenten door de soep.
Maak evt extra op smaak met peper/zout.
Desgewenst witte bonen of kikkererwten toevoegen voor hogere voedingswaarde.
Garneer met schuingesneden lente-ui.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten