vrijdag 13 december 2013

Alweer feest!!!!


Je zou denken dat we qua feesten een beetje konden uitbuiken na Sinterklaas, niet is minder waar: afgelopen zaterdag waren mijn moeder en mijn oudste (èn prinses Amalia) jarig!!!
Mijn moeder had zelfs een jubileum (70) en Marnix werd natuurlijk ook maar 1x 17.
Mijn moeder had een gezellig weekendje in huisjes op de Veluwe geregeld.
Jammer genoeg moest mijn broer opeens voor werk naar Zuid/Afrika (ambtenaren-snoepreisje?), maar ook zonder hem hebben wij ons best vermaakt.
Gezwommen, gekaart (vooral de kids) en veel gegeten (wij ook). We hadden qua meegebrachte proviand nog wel 2 weken in de huisjes kunnen blijven.
Mijn moeder had voor lekkere appeltaart gezorgd, maar voor mij was het ook een aangewezen gelegenheid om weer eens een machtige taart uit te proberen: kastanje/chocolade-truffeltaart.
Errug lekker!

Ik had het recept van gekopied van Simone's kitchen, zij had het recept uit de Elle eten.
Simone heeft aan het recept een workshop 'donkerere foto's maken' gehangen.
Heel sfeervol en natuurlijk bere interessant, maar ik was gewoon het hele fototoestel vergeten! Uit nood uiteindelijk maar beetje vage foto's gemaakt met Sacha's Ipad.
Nu moest ik wel een hele week zeuren om de foto's op mijn eigen computer te krijgen. En zonder foto kan ik niet bloggen!
Ik had eigenlijk bedacht dat ik nog wel 1 à 2 stukjes mee naar huis zou nemen voor een mooie detailfoto, maar mijn moeder had die al voor zichzelf bedacht!
Vooruit, ze was tenslotte jarig.

Het zegt wel duidelijk iets over de taart, groot succes. Machtig, maar met mate echt heerlijk.
Volgens het recept had ik 70% chocolade moeten gebruiken, ivm de aanwezige kids had ik 55% gebruikt en wij vonden het perfect.
Zelfs mijn moeder dus, die een mega puur-liefhebber is!!!!
Ook heb ik voor de crunch en het herfstgevoel stukjes pecannoot door het deeg verwerk, was erg lekker.
De volgende keer misschien gewoon òp de bodem of toch door de chocolademousse zodat het een beetje praliné wordt. (ik was bang dat de stukjes een vervelend mondgevoel zouden geven in de mousse)
Ik had oorspronkelijk ook mijn bedenkingen bij de blonde zandkorst, vond het eigenlijk minder mooi passen bij de herfstige uitstraling.
Achteraf gezien was het toch perfect, mooi met de rafelige rand. Helemaal bruin was misschien toch too much. (zeker bij een 'donkere' foto)
Mijn foto's zijn niet artistiek donker, maar gewoon slecht genomen. Neem dus vooral een kijkje bij expert Simone! En vooruit, we offeren ons wel op: binnenkort zal ik de taart nog maar eens maken. 't Leven is zwaar!


Kastanje/chocolade truffeltaart

deeg
130 gr koude boter
200 gr bloem
60 gr poedersuiker
 
vulling
180 gr donkere chocola (55-70% cacao)
130 gr boter
4 eieren (gesplitst)
1,5 el cacaopoeder
100 gr suiker
250 gr kastanje puree (bijv. bij AH 450 gr blikje)
 
garnering
1 tl kaneelpoeder
½ tl kruidnagel
1 tl gember
1 tl chilipeper
3 el cacao poeder
1 el poedersuiker
snufje zeezout
 
Vorm van 22 cm doorsnede

Verwarm de oven tot 180C.
Doe 130 gram koude boter, 200 gram bloem en 60 gram poedersuiker  in een keukenmachine en laat enkele min kneden tot een stevig deeg. Kneed het deeg nog na met de hand, wikkel het in plasticfolie en laat het in de koelkast minimaal 15 min rusten. ( ik deed alles met de hand)
 
Druk het deeg in een ingevette springvorm van 22cm doorsnede, evt bakpapier op bodem. Bekleed de vorm met een opstaande rand van 5cm. Bak de bodem 15 min en haal hem uit de oven.
Breng een bodem water in een ruime pan aan de kook. Zet een vuurvaste kom op de pan en smelt 180 gram chocolade met minstens 70% cacao ( of dus 55%) met 130 gram boter au bain-marie. Haal de kom van het vuur. (kan ook voorzichtig in magnetron, eigenlijk te groot risico) 
Roer een voor een 4 eidooiers erdoor, voeg 1,5 el cacaopoeder, 50 gram fijne kristalsuiker en 250 gram kastanje puree toe. Roer het goed door elkaar.
(Ik vond de puree te stukkerig, heb de mousse achteraf met de staafmixer bewerkt. Tip dus: kastanjepuree pureren!)
 
Klop in een schone kom 4 eiwitten stijf. Voeg beetje bij beetje 50 gram fijne kristalsuiker toe. Klop tot het schuim pieken vormt en glanst. Spatel het eiwit voorzichtig in 2 of 3 keer door de chocolademassa.
Schep het mengsel op de taartbodem, plaats de taart in het midden van de oven en bak hem in 25-30 minuten gaar. Taart is nog een beetje wobbelig, maar wel vast als je er licht op duwt. (eventuele scheuren duiden sowieso op gaarheid)
Laat afkoelen op een rooster.
 
Roer in een kommetje 1 tl kaneelpoeder, ½ t. kruidnagelpoeder, 1 tl gemberpoeder, 1 tl chilipeper, 3 el cacaopoeder, 1 el poedersuiker en een snufje fijn zeezout door elkaar. (ik heb beetje uit de losse pols gedaan) Vaak doe ik alleen cacao en kaneel
Strooi het met behulp van een theezeefje over de bovenkant vd goed afgekoelde taart.
Taart blijft breekbaar.
 
Enjoy!!!!


(naschrift: deze vulling heb ik ook gebruikt voor een plaattaart met de bakewellbodem en dadel/abrikoos/notenspijs. voor een bakvorm van 20x30 heb ik alles 2x gedaan. Let op de gaarheid vd bodem, evt omdraaien en weer in de oven zetten...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten