donderdag 3 oktober 2013

Soto ajam

Zat ik dinsdag nèt klaar om te bloggen, belt een vriendin.
Sinds de middelbare school hebben wij contact gehouden, maar nu hadden we elkaar al even (1/2 jaar?) niet meer gesproken.
Dat hebben we weer goed gemaakt, ruim 2 (!!) uur later hingen we weer op!
Kletsen en kletsen, niet eens veel over onszelf maar over familie en de kids, veel over de kids.
Zij volgt mijn blog en blijft daardoor redelijk op de hoogte van mijn activiteiten/belevenissen, maar ik niet van de hare! (hè Willemien)


Naast het geplande bloggen liep ook de voorbereiding voor het avondeten een deukje op.
Als ik 's middags moet werken zorg ik dat het avondeten al vt voren klaar is.
Gelukkig was het eenvoudige kost, qua voorbereidingen dan, de maaltijd zelf is best feestelijk.
Op het menu stond soto ajam, Indische (niet Indiase) kippensoep, mijn versie.
Fijn gerecht om je koelkastrestjes in op te maken.
Gezellig met de kids omdat iedereen aan tafel zelf kan bepalen wat er in zijn soto gaat! Vrijheid-blijheid.

Soto ajam

4 (soep)kippenpoten
stuk prei, in ringen
2 uien, gesnipperd
stukje gember, gesnipperd
2 tenen knoflook
paar blaadjes lavas/maggiplant (optioneel)
1/2 rode peper
stengels koriander
blaadje citroenblad (djoetroet poeroek)
2 liter water (weet ik niet meer zeker, kan meer zijn, de kip moet onder staan)
1 kippenbouillonblokje 

Laat aan de kook komen en vervolgens 2 à 3 uur sudderen.
Officieel kun je het schuim verwijderen, heb ik niet gedaan.
Giet de bouillon door een vergiet in een andere pan en laat wat afkoelen.
Haal het vlees van de overgare kippenpoten, gooi botten en vel weg.

BOEMBOE:
1 ui
stukje gember
1 teen knoflook
paar kemerienoten/cashewnoten
1 tl ketoembar
1 tl laos
********
1 wortel, blokjes
rode paprika, blokjes

Pureer boven****staande ingrediënten tot een boemboe.
Fruit deze boemboe in een beetje olie in je oorspronkelijke soeppan tot het lekker ruikt. Pas op voor aanbranden.
Giet de bouillon bij de boemboe, voeg ook het gare kippenvlees en de paprika+wortelstukjes toe.
Laat 20 min pruttelen, maak op smaak met zout/peper/ketjap.

VULLING: (kunnen restjes zijn)
300 gr. sperziebonen/ spekbonen (*), gebroken en gekookt
1/4 Chinese kool, reepjes, rauw
taugé (officieel geblancheerd)
paar handen gekookte witte rijst/noedels
paar gekookte aardappelen, in stukken
hard gekookte eieren, gepeld
verse koriander
* zie blogpost Oet Grunnen

extra: kroepoek, pindasaus, ketjap, sambal

Zet de vulling in gezellige bakjes op tafel, giet je soto over in een mooie soepterrine en het feest kan beginnen.
Iedereen doet vulling naar keuze in zijn soepbord en overgiet het met geurige bouillon.
Zelf vind ik pindasaus er lekker in, wordt het een beetje Surinaamse pindasoep.
Schijnt ook goed te zijn tegen griepverschijnselen (snif, snuf) zoals alle kippensoep.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten