zaterdag 29 december 2012

Klaar met Kerst.

Ilja's Sinterklaassuprise gepimd tot Kersttafereel
Omdat de Kerst en Oud/Nieuw dit jaar voor mijn werkdagen zo gunstig vallen, hoef ik in 2 weken maar 2 dagen te werken! Dat is eigenlijk gewoon vakantie.
Bijna zonder dat ik er erg in had is er echter al weer bijna een week voorbij!
Opgeslurpt door Kerstborrel/voorbereidingen en Kerstdagen.
Zo voorbij gevlogen.
De Kerstborrel was weer gezellig. Ik had mij culinair iets minder ingespannen dan voorgaande keren, maar de tafel was weer goedgevuld.
Naast oude bekenden zoals de rotiflapjes, pittige gehaktballetjes, auberginerolletjes met geitenkaasprutje en makreelmousse had ik wat nieuwe hapjes in elkaar geflanst.
Zoals een crostini met gerookte paprika, ricotta, rucola en geroosterde pompoen.


De minihapjes met spinazie/ricottavulling waren ook goed gelukt.
Hiervoor had ik plakjes hartige taartdeeg in 4'en verdeeld. Elk deel paste mooi in een minimuffinholletje. Vervolgens gevuld met een mengsel van ricotta, spinazie, feta, nootmuskaat, peterselie, dille, ei, pijnboompitjes, rozijnen en knoflook. Met wat geraspte Parmezaanse kaas bovenop werden het lekkere 1hapstaartjes!

De buurtjes hadden als kadootje allemaal een fles wijn gepimpd, met knutsels/gedichtje/Kerstwens. Ook hadden ze een groot gedicht met samenzang gemaakt. Real cheezy op de wijs van ♫ Last Christmas.....♫
Gezelligheid alom. Gelukkig hoefde ik de volgende dag pas om 13.00 uur te werken!

Op Kerstochtend vertrokken wij richting Drenthe met mijn ouders als 1e stopover.
Lekkere klassiekers als kalkoen met saus, boontjes, witlof, aardappelpuree etc. gegeten. 's Avonds nog de kerstklassieker 'Home Alone' gekeken! Blijft lachen.
De volgende dag vertrokken we na een uitgebreid ontbijt richting mijn schoonouders.
We hadden als 'kinderen' een kerstmenu samengesteld, iedereen kookte iets!
Omdat ik niet zo van een hele drukke keuken hou (met 1 oven/4 pitten) nam ik de gelegenheid waar alvast mijn deel te doen voor de anderen kwamen.
'Mijn deel' waren de sperzieboontjes in ontbijtspek (voor 20 man!), gecarameliseerde witlof en een cranberrycompote. 
Deze groenten werden geserveerd bij gebraden ossenhaas in paddestoelensaus en pommes Dauphinois/aardappelkroketjes/patat.
Vooraf: bieten-venkelsalade met gerookte zalm en kastanje-paddestoelensoep.
Toetje: 2 tarte tatin's (banaan en klassieke appel)
Voor de kinderen had Ilja een mooi puddingtaartje gemaakt.
Het was een drukte van belang in de keuken, ik was blij dat ik mijn deel klaar had! Wel heb ik nog een beetje EHBO verricht bij de te zoute saus (koken is nog niet zo gemakkelijk, hè hubbie?)
We hebben ons buikje rond gegeten.




Van te voren had ik mij voorgenomen veel te gaan doen in Drenthe (bij oude vrienden langs gaan, hè Willemien!) of door te rijden naar Groningen voor zoete bloedworst en èchte leverworst, maar er gebeurde niet zoveel. Beetje lezen, beetje kletsen en maar weer iets koken.
Gezamenlijk werden er 2 smaken lasagne's in elkaar geflanst met lekker veel salade erbij.
Ik maakte een simpel toetje door een cranberrysaus-cake te bakken. (restverwerking).
Klassieke quatre quart (200 gr bloem, 200 gr suiker, 200 gr eieren en 200 gr roomboter).
Wel met een kleine twist door 50 gr bloem te vervangen door amandelmeel en kardemom, kaneel en vanilleextract toe te voegen.
In de springvorm met een laagje cranberrysaus (waar ook lekker port en rode wijn in zat) een uurtje gebakken op 160C.
De taart bleef erg laag en ook lang wobbelig, ik dacht echt dat het volkomen mislukt was. Gelukkig hadden we een Ola Vienetta achter de hand.
Na een uur was opeens toch het wonder geschied, de cake was gaar!
Omdat de taart er zo simpel uit zag heb ik koekkruimels (van een door mij gebakken kerstvariant op cantuccini) er boven verkruimeld en het geheel rijkelijk bestoven met poedersuiker.
Met voor iedereen een ministukje, de Vienetta en slagroom hadden we een petit grand dessert! Alsof het nog steeds Kerst was.
Op naar Oud/nieuw!

1 opmerking:

  1. Met dank voor je belangstelling en/of reacties op mijn weblog. Ik wens jou en je naasten een heel gelukkig en vooral gezond 2013! Dat ook het komende jaar opnieuw veel Eetplezier te wachten staat.

    BeantwoordenVerwijderen