donderdag 29 december 2011

Fijne Kerst gehad? Mosterd na de maaltijd.


Het is alweer voorbij, Kerst 2011. Ik had nog zoveel plannetjes. Zoveel recepten en decoratiemogelijkheden. Omdat wij echter thuis geen eigen Kerst vieren (zie hier) voelde het een beetje onzinnig om dan alleen voor mijn blog en foto te gaan koken. Maar weer opgeschoven naar volgend jaar.
De avond voor Kerst ben ik nog wel even aan het bakken geslagen met de bedoeling deze mince pies als Kerstgroet op mijn blog te plaatsen. Het fotograferen liet echter op zich wachten tot 3e Kerstdag, bij deze dus: een fijne Kerst!!!!!!

Mince Pies ken ik via mijn Engelse buurvrouw: heerlijk lauwwarme fruitige minitaartjes. Het cupje is gemaakt van een shortcrust pastry, een mengsel van bloem, vet en koude vloeistof (pasteideeg). Als vervanger voor de officiële 'lard' of 'vegetable shortening' heb ik frituurvet gebruikt. Dit leverde een prima korst, maar ook veel werk. De volgende keer gewoon 1/2 margarine+ 1/2 roomboter. De vulling, Mince(d)meat, is tegenwoordig een mengsel van gedroogd fruit, appel, drank, noten en winterse specerijen. Ooit met echt vlees, nu soms nog met suet (niervet).

Natuurlijk heb ik wat recepten bestudeerd en vervolgens zomaar iets bij elkaar gegooid tot het lekker smaakte. Ik was niet ontevreden. Met een klein bakje ben ik naar de Engelse buuf getrippeld en zij vond 'm ook prima (groot compliment). Onderstaande omschrijving is dus een indicatie en geen recept!
Het schattigst aan de taartjes vind ik eigenlijk wel de ribbelrandjes, deze ontstaan als je met een gekartelde koeksteker rondjes steekt. Ga ik vaker doen! 



Mince Pies

Deeg (naar Nigella Lawson), officieel voor 36 pies:
240 gr bloem
60 gr plantaardig frituurvet of 60 gr margarine
60 gr koude roomboter
sap van 1 sinaasappel
snufje zout
350 gr mincemeat

Mincemeat, indicatie (450 gr?):
handvol gehakte gedroogde abrikozen
hand rozijnen
hand gehakte, ontpitte gedroogde pruimen
hand verse cranberries
1/2 hand gedroogde cranberries
1 appel in stukjes
geraspte schil van 1 sinaasappel
geraspte schil van 1 citroen
goede klodder dadelstroop (Natuurwinkel)
1 à 2 el bruine basterdsuiker
hand amandelschilfers, gehakt
tl piment (smaakmix van kruidnagel/nootmuskaat/peper)
1 à 2 tl kaneel
raspje nootmuskaat
1 tl gemberpoeder
1 tl vanilleextract
scheut rum (of meer)
scheut cognac (of meer natuurlijk)
evt. wat water/appelsap
evt. 1 à 2 el appelmoes

Verwarm alle mincemeat-ingrediënten zachtjes in een steelpannetje. Laat bubbelen tot de cranberries kapot zijn en de mix eruit ziet als een vrij droge dikke jam. Mocht het te droog worden (gevaar voor aanbranden) voeg dan een beetje water/appelsap toe.
Laat afkoelen, evt. een beetje appelmoes toevoegen voor prettiger consistentie of als je het zoeter wilt.

Rasp de koude vetsoorten in de bloem.  Zet 20 min. weg in het vriesvak (schijnt erg belangrijk te zijn). Meng de sinaasappelsap met de zout en zet koud. Blitz het meel met de vetsoorten tot een soort grove broodkruimels, voeg dan druppelsgewijs het koude sinaasappelsapmengsel toe tot het bijna een mooi deeg is. Iets te vroeg stoppen (moeilijk). Misschien hou je sap over, of moet je extra ijskoud water toevoegen.
Meng met de hand tot een samenhangend deeg. Vorm 3 platte schijven en leg in plastic 20 min. in de koelkast. Verwarm de oven tot 220C. Rol het deeg zo dun mogelijk uit (stevig genoeg voor een bakje) en steek cirkels met een koekjesvorm. Leg luchtig in ondiepe muffinvormpjes. Vul elk vormpje met een ruime tl mincemeat. Rol alle deegresten opnieuw uit en steek met een koekjesvorm sterren. Vlij deze op de mincemeat. Bak ongeveer 10-15 min. (goed in de gaten houden). Neem de pies direct uit de bakvorm en vul deze zodra hij afgekoeld is weer met een nieuwe batch. (ik kwam tot 20 of zo)

Op 3e Kerstdag hebben we de opgewarmde pie's als een lekker toetje gegeten, samen met ijs en gepimpte leftover cranberrysaus (meer kaneel, suiker en DRANK!!!!!). HO,HO,HO, it was a Merry Christmas!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten