zaterdag 7 januari 2012

creatief met bakkeljauw


 



Soms ontstaan gerechten vanzelf, nou ja, door omstandigheden. Zoals gisteren: met 2 kids de stad in geweest, korte mouwen tshirt voor de oudste gescoord die tot nu toe nog geen winterjas heeft aangehad (wel sweatvest) en we waren pas tegen etenstijd weer thuis.
Kat in 't bakkie, dachten de kids, patat!
Patat voelt voor mij altijd als een zwaktebod. Het kan als ik laat moet werken, in nood of voor feesten/partijen.
Ik kon best nog koken zolang ik maar geen boodschappen hoefde te doen.
Restjes ongekookte groenten waren de basis. Zo begon het zwalken langs de optie's: 
bami (geen mie in huis)
nasi (alleen paellarijst)
paella (geen verse vis, alleen blikje tonijn)

Alvast toch maar paellarijst met tomaat (Balkan stijl) opgezet en de groenten gebakken, het kon nog alle kanten uit: Italiaans? Spaans? Hongaars?
Opeens kreeg ik een helder moment: ik had nog gedroogde bakkeljauw liggen!
Laatst in een opwelling meegenomen uit een XL Appie (net als zoutvlees) omdat ik nogmaals wilde proberen een broodje bakkeljauw te maken. (Surinaams)
Ik kon een soort gekruide groente-bakkeljauw maken, de tomatenrijst zou er prima bij passen. Zo gezegd, zo gedaan.
We hebben er heerlijk van gegeten, het was best snel klaar, mijn koelkast was weer leger èn het was gezond.
Die patat komt echt wel een ander keertje.

Groente-bakkeljauw

1 ui, fijngesnipperd
1 à 2 teentjes knoflook, fijn gesneden
restjes groenten: bloemkool, bleekselderij, wortel, champignons, rode paprika, alles klein gesneden
300/400 gr. gedroogde bakkeljauw (Lufo, grote supermarkt/toko)
verse gember/tl gemberpoeder
tl laos
tl sereh
scheutje ketjap asin (zout)
3 à 4 tl sambal peteh (toko, bijv Wanita Djawa *) of minder van een pittige sambal
evt gedroogde garnaaltjes
kneep ketchup
knepen citroen/ scheutje azijn
evt scheutje water
zout
olie

Bakkeljauw 15 min. in water koken. Evt. een keer het water verversen. Ui en knoflook ( en evt garnaaltjes) en evt verse gember fruiten in olie, vervolgens met de andere groenten roerbakken. Bakkeljauw uit water halen en in vlokken verdelen. Door groente mengen. Alle kruiden toevoegen en op smaak maken met citroen/azijn en ketjap+ketchup. Evt scheutje water voor de smeuïgheid.

Het is een typische smaak. Het hoort een beetje vissig-rokerig-zoutig-tomaatig-pittig te zijn, zuur( citroen) is een goede tegenhanger. Lekker met gekookt ei, plakjes komkommer (in zuur?) en de tomatenrijst of traditioneel in een wit Surinaams broodje.

Tomatenrijst (naar idee Jamie Oliver)

(paella)rijst evt aanbakken in olie, hete bouillon toevoegen tot zeker 2 cm boven rijst, blik tomatenblokjes+vocht of tomatenpassata erbij. Aan de kook laten komen en dan kort doorroeren. Deksel erop, erg zacht vuurtje en niet meer aankomen. (wel checken voor aanbranden, evt scheutje water erbij).


*) Toen we met de feestdagen weer in onze ex-hometown Assen waren vond ik in een toko deze sambal. Omdat ik erg van petehbonen hou (stinkbonen, vanwege de invloed op je urine, net als asperges) moest ik deze sambal kopen. Gelukkig maar, het is een nieuwe favoriet. Alleen de geur al, een complete rijsttafel komt voorbij. Het lijkt bijna meer op een chutney ipv sambal qua pittigheid, maar andere merken zijn misschien wel HOT dus let goed op!
Je kunt de sambal peteh ook zelf maken, even Google'en.

2 opmerkingen:

  1. Je moet een keer de peteh sambal van Koningsvogel proberen. Dat is mijn favoriet;
    http://tokohoiyunrotterdam.wordpress.com/2012/02/20/koningsvogel-sambal-peteh/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik zeker een keer doen hoewel ik mij niet kan voorstellen dat er nog een lekkerder bestaat dan deze! Gr,Gerry

      Verwijderen