zondag 16 oktober 2011

Eén(reuzen)haps appeltaartjes.





Bij ons zijn ze allemaal dol op appeltaart. Hele gewone simpele appeltaart zonder toeters en bellen. Tegenwoordig is het vaak een familieproject: de oudste maakt het deeg, de jongste snijdt alle appels en ik maak er een mooie taart van. We laten de taart altijd een nachtje rusten omdat we hem de volgende dag lekkerder vinden. Te vers heeft een te 'gulle' smaak (Gronings?). Als we vervolgens een beetje zuinig snijden kunnen er net 12 stukjes uit, voor ieder 2! Altijd feest.
Nu zag ik laatst op een blog kleine vlaaitjes en bedacht dat dit ook leuk zou zijn bij onze appeltaart. Een soort éénhaps taartje zodat je meerder smaken kunt eten (als je niet kunt kiezen) of als idee voor een hightea.
Naast een gewoon muffinblik heb ik ook een blik met ondiepe cirkels (koninginnedagbuit) en die leek mij perfect geschikt.



Mini-appeltaartjes (9 stuks)

150 gr zelfrijzend bakmeel
100 gr roomboter, kleine blokjes
65 gr kristalsuiker (kan ook basterd= zoeter)
1 eetlepel geklutst ei
1/2 snufje zout
1 grote goudrenet, ienimini blokjes
2 eetlepels rozijnen
1/2 tl kaneel
1/2 tl suiker

Maak van het meel/boter/suiker/ei een soepel deeg. Leg een 1/2 uur in de koelkast. Meng de vulling en bak deze een paar minuutjes in een beetje boter in een steelpannetje. Verwarm de oven op 170-180 C. Vet de vormpjes in met boter, ook het randje buiten het rondje, evt. bebloemen. (rondje bakpapier op bodem zou ook kunnen).
Bloem op je werkplek. Leg 1/3e deeg opzij. Rol overig deeg dun uit (3mm of zo) en snij cirkels met een glas of bakring. Leg deze in de vormpjes en modelleer glad met je vingers. Beetje paneermeel op ieder bodem. Doe in elk holletje 1 eetlepel koude vulling. Rol het apart gehouden deeg ook dun uit. Snij met de botte kant van een mesje dunne reepjes, 3-4 mm, zodat elk taartje 3 reepjes horizontaal en 3 verticaal kan krijgen. Eet de rest vh deeg lekker op!
Smeer een beetje ei op het deeg en zet de bakvorm ongv. 20 min. in de oven.
Laat 5 min afkoelen en probeer dan de taartjes los te maken van hun holletje. Verder laten afkoelen (worden steviger).




Ze werden perfect (hoewel 4 niet heel uit hun vorm wilden), er werd om gevochten! (bijna letterlijk). Normaal gesproken gebruik ik altijd margarine omdat ik graag de appel goed wil proeven. Door de luxe smaak van roomboter waren het nu echte taartjes geworden. Het is echt belangrijk om de reepjes dun te snijden want in de oven zwelt het nog een beetje op en anders verdwijnt je ruitpatroon helemaal (groeit dicht). In het recept heb ik al enige verbeterpunten opgenomen om te zorgen dat alle taartjes goed uit de vorm komen (waren nog steeds erg lekker). Wij hadden allemaal een eigen exemplaar en de rest werd minutieus verdeeld in echte éénhaps stukjes.
De volgende keer wil ik het proberen in mijn minimuffinblik, hoewel ik bang ben dat de verhouding vulling/deeg scheef gaat. Het worden dan waarschijnlijk ook geen taartjes maar appeltaartbonbons. Ook lekker?

5 opmerkingen:

  1. Hmmm, wat zien ze er lekker uit en je foto's zijn zo zonnig en mooi!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je. Eigenlijk was het mijn bedoeling een herfstsfeertje neer te zetten (daarom ook de uitgebroeide hortensia), maar het was een heerlijke zonnige najaarsdag. Je hoort mij niet klagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé, dank je. Zag trouwens op jouw blog ook leuke dingen voorbij komen. Misschien moet ik toch ook maar eens zo'n bloemcutter kopen. Ik ben alleen niet zo van het decoreren, meer van gewoon bakken.

    BeantwoordenVerwijderen