donderdag 14 april 2011

Het snoepje en de auberginekroket


Gisteren ging ik met mijn jongste naar de kapper. Dat is altijd enigszins een dieptepunt: niemand begrijpt ook hoe ik het graag wil (vreemd genoeg de franse kapper op vakantie wel terwijl ik echt niet perfect Frans spreek.) In December was hij samen met z'n vader gegaan, diepste dieptepunt ever: ze hadden een soort stekeltjes geknipt.
Ik kon wel huilen! Op onze jaarlijkse kerstfoto heeft hij dan ook een kerstmuts op.
Nu, 4 maanden later, was het eindelijk weer een beetje acceptable lang gegroeid. Alleen natuurlijk compleet uit model. Dus gisteren weer een poging gedaan. Na een tussentijdse aanwijziging (antwoord aan mij: nee mevrouw, dan is het echt niet in  verhouding) was ze eindelijk na 40! minuten klaar. Weer best kort terwijl ik duidelijk had aangegeven dat het bovenop lang moest blijven en alleen onderaan opgeknipt. Ik moet het denk ik zelf maar gaan leren.
Ik merkte nog op dat ik in de toekomst een foto mee zou brengen hoe ik het graag wil (ik ben echt een bitch). De kapster liet Antal met een spiegel zien hoe het er aan de achterkant uit zag. Hij gaf niet veel reactie en omdat ik dat een beetje onbeleefd vond drong ik een beetje aan op een antwoord en toen gaf hij weer eens zijn droge kommentaar: ik weet toch ook niet hoe mijn haar er normaal van achteren uit ziet! Daar moest ik hard om lachen. De juffrouw geloof ik niet eens.

Die avond aten we vleesloos: couscous met marokaanse ratatouille en auberginekroketten. Ik kreeg niet eens héél veel commentaar en mijn man en ik vonden ze eigenlijk gewoon lekker.




Auberginekroketten (6 kleine)

1 aubergine
1 grote aardappel, of 2 kleinere
50 gr feta
1 à 2 tl tricolore tapenade
1 tl oregano
snufje dille
1/2 ei
beetje bloem, 1-2 el
Zout/peper
paneermeel

De aubergine niet schillen of de steelaanzet eraf snijden, wel meerdere keren met een vork inprikken. Rooster de aubergine in de oven tot hij zwart geblakerd is en zacht van binnen. (30-60 min.)  Snijd het doormidden en laat het uitlekken in een vergiet. Schep dan het vruchtvlees eruit.
Kook of stoom de aardappelen gaar. Snijd ze in stukken en laat ze afkoelen.
Prak de feta met het ei, de aardappelen, auberginepulp en kruiderij tot een stevige brij.
Evt. bloem toevoegen. Voeg voldoende zout/peper toe. Het moet veel smaak hebben. (hoog op smaak). Evt. nog laten opstijven in koelkast.
Vorm balletjes/kroketten/schijfjes en rol door de paneermeel.
Verwarm een laagje olie in een koekepan en maak flink heet. Bak de kroketten bruin aan alle kanten.  Eet smakelijk.

Bron: NRC thuiskok, Marjoleine de Vos

Dit is een gecustomized recept naar het groentekookboek Plenty van Yotam Ottolenghi. Ook ik heb kleine aanpassingen gemaakt: de bloem, tapenade en dille zijn niet origineel.
Zonder deze toevoegingen springt de aubergine er meer uit, ook heel lekker. Ik zou er dus gewoon nog meer aubergine bij doen. Het resultaat was een grieksachtige, smakelijke vegetarische snack. Lekker als vleesvervanger bij de maaltijd of als feesthapje met een knoflook/yoghurt-dip.

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat jij voor de de kapper een even grote nachtmerrie bent als die kapper voor jou ;). Ik zou het in elk geval vreselijk vinden als iemand me heel de tijd op de vingers zit te zien en zegt hoe het wel of niet moet. Vertrouw gewoon een beetje in de kennis en vaardigheden van de kapper, jij zou het toch ook niet graag hebben als die zich met jouw kooktechnieken zou bemoeien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na alle jaren met verschillende kids bij de kapper te zijn geweest, ben ik een beetje het vertrouwen verloren. Soms wilden ze de volgende dag niet zonder muts naar school. Na de begin aanwijzingen ben ik overigens braaf verderop een tijdschrift gaan lezen. Toen ik halverwege zag dat de onderkant toch niet werd opgeknipt heb ik daar iets van gezegd. Het probleem is denk ik dat ik iets voor ogen heb dat volgens de (jonge) kapsters geen kapsel is. Ik vind het inderdaad vervelend als iemand zich met mijn koken bemoeid maar ik blijf hopen dat in de dienstverlenende sector de wens van de(betalende) klant voorop staat!

    BeantwoordenVerwijderen