woensdag 19 januari 2011

Koken met de Dutch Oven


Toen ik nog op het reisburo werkte (P.K, Pre-kids) hebben wij heel veel gereisd. Soms wel 5 keer ver in een jaar. De hele wereld over. Tegenwoordig blijft het bij dagdromen en de veelvoudige verzuchting dat ik een enkeltje Timboektoe ga boeken! De laatste verre reis was 2 jaar geleden naar Canada. Normaal gesproken gaan we naar Frankrijk, mijn favoriete vakantieland.
Mijn man is nog steeds de reiziger. Nu voor zijn werk. Bij vlagen is hij veel weg. Voornamelijk naar China en India. Door al dit gereis spaart hij veel punten bij de KLM. Dè mogelijkheid om met z'n 6'en nog enigzins betaalbaar op reis te gaan. Hoewel mijn hart ligt in het Verre Oosten of Midden-Amerika (ik hou van kleur/geur/cultuur/mensen) is het uiteindelijk de USA geworden. Deze zomer gaan we dus 4 weken de hort op.
Startend in Texas gaan we schuin omhoog naar Colorado, Wyoming, Utah, Arizona, Nevada en tenslotte CALIFORNIA!
Langs alle hoogtepunten. Net Japanners.

Net als in Canada proberen we het low budget te houden en gaan we voornamelijk kamperen. We nemen zelf onze grote tent, slaapzakken, matjes en natuurlijk de kookspulletjes mee. 
Ter plekke duwen we alles in onze ruime huurauto en gaan we miles maken. 
Ik neem mij voor om vóór de reis al een beetje recepten te verzamelen zodat we die 4 weken nog een beetje gevarieerd kunnen eten met z´n 6´en uit 2 kleine pannetjes. In Canada hadden we bij elke kampeerplek een barbecueplek ( oud wiel van een vrachtauto). Hierdoor hadden we in ieder geval een 3e pit.  Ook was er altijd een grote picknicktafel. Wel zo comfortabel want we hadden geen stoelen/tafel mee.
Het boodschappen doen was echter zo prijzig dat we uiteindelijk steeds vaker uiteten gingen. Het niveau daalt dan echter snel af naar junkfood en dat houd ik niet lang vol. Ik wil mijn eigen eten!

vakantie utopie!

Nu kwam ik, surfend langs Amerikaanse blogs, iets tegen dat me echt geweldig lijkt: The Dutch Oven (ook wel DO).

Alleen al de naam vind ik geweldig, daar moet je als Nederlander toch iets mee. Er zijn verschillende verhalen over de herkomst van de naam. Eén uitleg zou zijn dat de Nederlanders in de 18e eeuw een speciale procédé gebruikten bij het maken van hun gietijzeren pannen. Door hun mal van zand kregen de pannen een gladde buitenkant, wat in die tijd ongewoon was.
Het andere, romantische, verhaal wil dat de pannen zo heten omdat geëmigreerde Nederlanders, pioniers, met hun huifkarren door de VS trokken en deze kookpannen bij zich hadden. Ze kookten hun potje boven open vuur. Een andere naam is dan ook chuckwagon pot. (huifkarpot).
Het zijn eigenlijk een soort casserole potten met meestal 3 kleine pootjes zodat ze op de kolen konden staan. Naast handvaten hebben de meeste pot's ook een stevig metalen hengsel om aan op te tillen/hangen.
Zelf zou ik het liefst een hangende pot willen. (aan een soort 3-poot). 
Fijn voor onze heksensoep.

Naar goed Amerikaans gebruik zijn er clubs van Dutch Oven liefhebbers, bijv. de I.D.O.S (International Dutch Oven Society) met sub-clubs per staat. Hun sites geven veel recepten en tips over gebruik. Zo eenvoudig schijnt het namelijk nog niet te zijn. Een nieuwe pan moet eerst ingebrand worden (geseasoned) en je moet leren de temperatuur te beheersen.
Als brandstof worden briketten gebruikt. Voor extra hoge temperaturen worden deze briketten ook op het platte deksel gelegd.
Als je de temperatuurkunst beheerst schijn je er zelfs broden en taarten in te kunnen bakken.

Afhankelijk van het merk, formaat (en de kwaliteit?) zijn de pannen best wel prijzig. 50-100 $, nog zonder accessoires. De gietijzeren pannen zijn natuurlijk loeizwaar, wat niet zo handig is als je met het vliegtuig reist. Maar we zullen met onze andere nieuwe kilo's beperken (culinaire souvenirs en outlet kleding) want de pot moet natuurlijk mee naar huis. Ik zie mij al bij een tuinfeest, als een soort opperheks, op het terras in de pot roeren!

PS: lees hoe onze USA vakantie geweest is in de receptenindex bij reisverhalen


Dutch Oven

6 opmerkingen:

  1. I came across your site from the foodieblogroll and I'd love to guide Foodista readers to your site. I hope you could add this dutch oven widget at the end of this post so we could add you in our list of food bloggers who blogged about dutch oven,Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hello, I'm flattered by your email. For now it is just a plan. I can't predict the outcome.
    We'll have to wait for July to see whether this was just wishfull thinking. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor zover ik weet is de "Dutch oven" al bekend in Nederland in de 15e eeuw. Het karakteristieke is dan dat het een pan is met hoge rand die je in de gloeiende kolen zet, met een deksel erop waar je ook kolen in kunt scheppen zodat je onder- en bovenwarmte krijgt.

    In het volgende handschrift wordt dit gebruikt:
    www.coquinaria.nl - het kookboek heet KANTL Gent 15
    1.66. Een pannekoek in de pan op de visdag op de wijze van het gebraad.
    Hak drie of vier appelen die geschild zijn fijn. Fruit ze [tot de appels] zacht [zijn] in wat boter. Meng dan 1 geraspt witbrood met drie rauwe eieren. Neem hierbij wat gember en kaneelpoeder, en een beetje saffraan als U dat wilt. Bak dan een dunne omeletje van 1 ei in de pan van een handspan wijd. Leg hierop de voorzegde vulling en laat het heel zacht bakken met een ijzeren deksel met [gloeiende] kolen erop.
    1.67. Een omelet op visdag.
    Snij een witbrood in stukjes en bak die in geklaarde boter (op) niet te heet (vuur). Doe daarop 6 of 7 eieren en houd er een ijzeren deksel met (gloeiende) kolen boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, bedankt voor de aanvullende informatie. Ik had gewoon een beetje gegoogeld en was toen het verhaal vd 18e eeuw tegengekomen. Nog meer historie dus! Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk verhaal! Wij hebben in 1986 een Dutch Oven als handbage mee terug naar Nederland genomen. het jaar daarop nog 1 voor vrienden. Tijdens onze scoutingkampen koken we er regelmatig in en hebben veel bekijks. Sinds kort verkopen we in de ScoutShop (o.a. op het scouting kampeerterrein Buitenzorg in Baarn) deze pannen!!Eet smekelijk!!!
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor je reactie. Soms begin ik wel een beetje te twijfelen aan ons plan. Het is al een hele onderneming, met 4 kids, tent en rotzooi 4 weken lang rond te trekken en dan ook nog een nieuwe kookwijze uit te proberen.En hoe nemen we het in vredesnaam weer mee terug? Zal wel niet in de handbagage mogen! Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen