donderdag 6 januari 2011

Beter een goede buur dan een verre vriend!

Op heterdaad.


Soms wordt een onderwerp voor je blog je gewoon in je schoot geworpen! Vandaag bleek weer dat een beetje sociale controle geen kwaad kan. (of was het gewoon bemoeizucht?).
Ik hoorde een vreemd geluid bij mijn achterdeur maar zag niemand. Even later zag ik een verdacht uitziende persoon van onze gezamelijke oprit weglopen. Omdat er bij ons in de buurt de laatste jaren veel wordt ingebroken belde ik de politie zodat eventuele inbraken bij buren voorkomen konden worden. 10 minuten later was het raak. Op heterdaad door een buurman in zijn huis betrapt. 
Samen met toegesnelde andere buren  kon hij op straat worden vastgehouden tot hij door de reeds gealarmeerde politie werd ingerekend. Teamwork!
Waarschijnlijk staat hij vanavond/morgen alweer op straat maar voor het buurtgevoel was het een goede dag.



We doen wel vaker goede dingen met de buurt: afgelopen September hebben we met een groot deel vd straat meegedaan aan de nationale Burendag. Die dag gingen we geen boeven vangen maar wel veel andere leuke dingen. Een aantal zeer actieve buurvrouwen hadden een heel dagprogramma opgezet met voor ieder wat wils: taartenbakwedstrijd als opening zodat we daarna feestelijk een taartje konden eten, fotospeurtocht vd huizen, exposities van kunstende buurtjes, boekenruilbeurs, knutselen voor de kids, gezamelijke barbeque, kareokewedstrijd, Bingo met duizenden prijsjes, the works. Oud en jong genoten!
Voor mij was de taartbakwedstrijd natuurlijk het hoogtepunt. Zeker toen ik ook nog won!!!!!!!!!
Omdat ik voelde dat ik toch een naam hoog moest houden was ik een paar dagen eerder diverse taarten gaan proefbakken. Ik kwam alleen tijd te kort en het winnende exemplaar zat er nog niet bij. Op de dag vd wedstrijd besloot ik een taart te gaan maken die ik dus nog niet eerder gebakken had. Een soort key lime pie.
Niet zo slim. Ik vond hem zwaar mislukt: de bodem was soggy door het vocht van de vulling, de schuimlaag schoof alle kanten op en was bovendien de eerste keer verbrand. Gelukkig kon ik er een laagje afpellen en toen nogmaals onder de grill kleuren. Het was een plaatje maar ik was oprecht verbaasd toen ik als winnaar uitgeroepen werd. Volgens onze Engelse buurvrouw, de jury, was het echter 'een superb lemon-meringue pie'. Met een kookwinkel-kadobon kon ik toen echt gaan feesten. Mijn reputatie was gered.

Lemon/lime merengue pie
(verbeterde versie)

200 gr volkorenbiscuitjes, grof gekruimeld
75 gr gesmolten boter
1/2 tl kaneel
evt een tl honing
4 grote grote eieren (gesplitst)
1 blik gezoete gecondenseerde melk ( Friese Vlag, 400 gr)
50 ml verse citroensap, 50 ml verse limoensap
beetje amandelmeel(natuurwinkel)
snufje zout
best veel poedersuiker, 50 gr ofzo
2 el maizena
3 el kokend water

Verwarm de oven voor op 175 C
Beboter een taartvorm, geen springvorm ivm lekken (had ik ook moeten doen), van 20 cm O
Meng de kruimels met de gesmolten boter, de evt. honing en kaneel.
Druk dit mengsel stevig aan tot een gladde bodem. Bak de bodem 10 min. in het midden vd oven. Laat afkoelen.
Klop de 4 eierdooiers met de mixer schuimig en licht van kleur. Voeg de gecondenseerde melk toe en mix alles goed. Voeg beide soorten citrussap met kleine scheutjes toe, ondertussen goed mixend tot het een mooie vla is. Zet de taartbodem weer in de oven, beetje naar voren getrokken en giet de vulling er in. Bak de taart 15-20 min. tot de vulling redelijk stevig is.
Laat de taart iets afkoelen, strooi er het amandelmeel over, als plakmiddel voor de schuimlaag.
Klop de 4 eiwitten met het zout stijf. Meng er beetje bij beetje de poedersuiker en de maizena doorheen en vervolgens drup voor drup het kokende water. Schep het geheel met pieken op de taart (of maak mooie patronen met een slagroomspuit) en laat HEEL kort onder de grill kleuren.


Opmerkingen/verbeteringen:  
misschien is een soort lichte zanddeegbodem een goed alternatief. Lekker een beetje crunch tussen de vla en het schuim.
Als je sterk gezoete koekjes gebruikt moet je zeker geen honing toevoegen.
De schuimlaag is een beetje marshmallow-achtig. Voor mij moest het niet te zoet zijn, het is meer een decoratie. Oorspronkelijk stond er 100 gr. in het recept. Voor mij teveel. Zeker met zoete koekjes.
De vlavulling is erg makkelijk te bereiden en zou ik ook best ongekookt willen eten als onderdeel van een groter toetje. Er zitten dan alleen wel rauwe eierdooiers in. 

1 opmerking:

  1. Deze als een heerlijk luchtige taart vol smaak sensaties! Lekker voor een aan het eind van de week!!

    BeantwoordenVerwijderen