donderdag 22 september 2016

Wonderen der natuur



Dit jaar hadden wij voor het eerst een courgetteplant in de tuin. (met dank aan de AH)
Ik ben dol op courgettes. Gegrild, gebakken en gekookt, maar had ze nog nooit echt zien groeien.
Het neemt aardig wat ruimte in, maar dan kun je ook echt genieten van de vrolijke gele bloemen en natuurlijk de opbrengst.
Opbrengst???????
Aan alle kanten wordt je gewaarschuwd voor maandenlang courgette eten (planten schijnen wel meer dan 20 stuks te kunnen groeien), maar wij hebben tot nu toe maar 2 prachtige exemplaren.
Ik weet nog niet helemaal wie er achter zitten, maar waarschijnlijk zijn de slakken, pissebedden of oorkruipers (Gronings?) ook fan van courgette.
Menig bloem verdween ergens in een maag....



Omdat we na een tijdje nog helemaal geen courgette zagen zocht ik wat info op internet.
Logischerwijs zijn er vrouwelijke en mannelijke bloemen nodig en bijen of andere insecten.
Het zag er naar uit dat wij voornamelijk mannelijke bloemen hadden...
Daar gebeurt niet echt wat mee, de vrouwelijke bloem heeft al een mini-courgetje onder zich hangen. Super cute.
Als een echte botanicus hield ik onze plant nauwlettend in de gaten tot ik zo'n mini-moeder ontwaarde.
Eenmaal groot genoeg gegroeid sneed ik de vruchten vd plant, als mede-moeder deed het echt een beetje pijn.
Verwerken in het eten riep vreemd genoeg geen emotie op, behalve LEKKER!

onze 'oogst' smaakte echt veel sappiger en verser dan de supermarktexemplaren

Naast onze bekende gegrilde salade, maakte ik ook een gezonde reep naar recept vd Allerhande.
Heel komisch om te zien hoe onze grootgrutter meelift op de gezonde golven,
ze verkopen soms zelfs ingrediënten die je nog niet bij de bio-super tegenkomt!
Wel heb ik het recept nog wat gezonder gemaakt, 200 gr olie en 350 gr dadels (2 vlakommen vol) leek mij een beetje teveel van het 'goede'.
Ter compensatie heb ik de bovenkant bestreken met gesmolten chocolade en amandelsnippers.
Ik moest even wennen (beetje vezelige textuur), maar de volgende dagen werd ik steeds enthousiaster. Smeuiig, rustiek en zelfs redelijk gezond. 
De wonderen zijn de wereld(natuur) gelukkig nog niet uit!


choco-courgette brownie

135 gr zachte kokosolie (met/zonder smaak)
1/2 courgette, geraspt
100 gr pecan of gemengde noten, grof gehakt
225 gr dadels zonder pit
150 gr pure chocolade, in stukjes gehakt
2 el cacao
3 eieren
100 gr amandelmeel
mespuntje zout
2 tl bakpoeder

80 gr. chocolade
hand amandelschilfers

Verwarm de oven tot 180C.
Doe de dadels, olie, cacao en eieren in een foodprocessor of pureer met een staafmixer tot een gladde massa.
Voeg het amandelmeel, zout en bakpoeder toe. Roer de courgette en noten door het mengsel.
Bekleed een platte bakvorm (20x30cm) met bakpapier.
Giet het beslag in de vorm en strijk het oppervlak glad.
Bak min. 30 min. in de oven.
Evt iets langer tot een prikker er schoon uit komt. (10 min extra?)
Laat de brownie iets afkoelen en keer dan met een andere plank (ook met bakpapier) zodat de onderkant kan uitwasemen.
Smelt 80 gr. chocolade au bain marie of in de magnetron.
Strijk dit op de afgekoelde brownie en bestrooi met amandelschilfers.
Laat opharden en geniet!


PS. er staat op de Allerhande-site zelfs een videoinstructie (wel oorspronkelijke hoeveelheid ingrediënten. HIER
In de Allerhande staat volgens mij wel een verkeerd plaatje bij het recept, meer van mueslirepen of zo. Sowieso zijn deze brownies niet stevig genoeg voor transport (of had ik dan toch alle olie en dadels moeten gebruiken?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten