dinsdag 20 januari 2015

Blue monday vergeten



Ik heb dit jaar helemaal gemist dat het gisteren blue monday was.
Pas toen een paar klanten het er over hadden ging een lampje branden.
Echt blue voelde ik mij ook niet (niet meer dan anders op maandag....), wel was het weer ernstig blue.
Aangevroren nevel en nachtvorst hadden het hier en daar best een beetje glad gemaakt. Mijn handremmen (fiets staat buiten) zaten zelfs vastgevroren!
Gelukkig probeerde ik ze voordat ik het ècht nodig had, scheelt toch altijd weer een paar secondes. Ongeluk zit in een klein hoekje.....
Het bleef de hele dag grijs en grauw. Niet echt feestvreugde verhogend!!!!
 
Comfortfood kan enige troost bieden, zeker als dit lekker kleurrijk is!
Laatst had ik in het kader van bezuinigingen (goed voornemen nieuwjaar) een maaltijd in elkaar geflanst met zaken die we al in huis hadden.
Restje van dit, stukje van dat. Opmaken die handel.
Rode kool is zo'n overblijvertje, gestoofd wordt bij mij nooit zo'n succes dus gaat het in delen in de sla, nasi, soep etc.
De kleur is natuurlijk fantastisch blij, fel paars. De kip en de knolselderij (ver)kleuren er wel subtiel roze van. Misschien een beetje vreemd, maar wel lekker (bekende slogan voor 40+)
Een antidepressiva op je bord!



rode kool pasta ( 6 pers.)

goede scheut olijfolie
2 tenen knoflook, fijn gesnipperd
1 ui, fijn gesnipperd
2 filets ansjovis
1/2 rode kool, in reepjes
1/4 knolselderij of bloemkool of broccoli in stukjes
1 tl tijm
1/2 bouillonblokje
scheut water
scheut witte wijn
6 of meer gedroogde tomaat (in snippers) of een grote hand rozijnen
1 gerookte kipfilet, in blokjes
100 gr walnoten/pecannoten, grof gehakt
grote hand peterselie, gesneden
1 rode peper, gesnipperd
zout/peper

Bak in de olijfolie de ui en de knoflook. Laat de ansjovis meesmelten.
Voeg de rode kool en knolselderij toe. Roerbak 5 min.
Roer de tijm, gedroogde tomaat, bouillonblokje, wijn en water erbij, laat pruttelen tot de kool/knolselderij gaar zijn. (15-20 min)
Warm de gerookte kip, peterselie en walnoten door. Maak op smaak af met zout en peper en evt. wat olie vd gedroogde tomaat. (beetje vettig is lekker)
Goed met een scheutje peperolie of extra rode peper, groene pesto zou kunnen en cottage cheese is ook leuk.
Eet er lekker slierterige pasta bij: spaghetti/tagliatelle en een groene salade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten