zaterdag 19 januari 2013

tofuspaghetti



In onze winkel raken er elke dag wel een paar artikelen over datum.
Omdat ik niet zo onder de indruk ben van die datum neem ik wel eens iets mee naar huis om het te proeven. Vooral dingen die ik uit mijzelf niet zou kopen, zoals tofuproducten.



Laatst was de basilicumtofu van Taifun aan de beurt en ik moet zeggen, ik was blij verrast!
Koud doet het denken aan mozzarella met pesto, lekker door een salade of op een spiesje met tomaat en verse basilicum.
Gebakken is vast ook lekker, maar ik kreeg direct een brainwave om het te pureren en als pastasaus te gebruiken.
Aangekleed met extra pesto, kruiden en groente werd het een hele lekkere vegetarisch saus. Het zag er niet geheel appetijtelijk uit, een beetje prutterig, maar we waren toch maar onderons.
Het viel prima in de smaak, ook bij de kids.
Als pasta had ik speltspaghetti gebruikt en omdat deze een beetje rozig kleurde vond ik een plakje gerookte zalm er wel mooi bij passen. Daardoor was het natuurlijk opslag niet meer vegetarisch, maar de rokerige zilte smaak paste goed in het geheel (en het zag er chiquer uit).
Sinds de proeverij heb ik het veel klanten aanbevolen/aangesmeerd, overtuiging doet verkopen!



Tofuspaghetti

1 pakje basilicumtofu van Taifun
1 el pesto
goede scheut slagroom/sojaroom
1 kleine ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, geperst
1/2 courgette, geraspt
250-300 gr. snijbonen, in stukjes
zout/peper
1/2 tl dille
olijfolie/boter
speltspaghetti
evt. gerookte zalm

Fruit de ui en knoflook in een scheutje olijfolie tot ze zacht zijn.
Pureer ze samen met de tofu, de slagroom en de pesto tot een cremig geheel. Maak op smaak met peper en zout.
Bak/stoof de stukjes snijboon in een beetje olie/boter tot ze beetgaar zijn (paar minuten), voeg het tofumengsel, de dille en de geraspte courgette toe en warm alles goed door.
Evt. verdunnen met kookwater vd spaghetti of extra room/melk. Of misschien wat meer pesto voor een meer uitgesproken smaak.
Serveer evt. met een leuk zalmroosje en wat extra dille.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten