vrijdag 13 maart 2015

Chillen met chili



Sommige gerechten zijn familiefavorieten, vinden we allemaal lekker, worden met gejuich begroet.
Zoals chili con carne.
Maak ik al jaren op dezelfde manier, lekker gekruid met veel komijn.
Officieel hoort het geloof ik met sudderrundvlees ipv gehakt, maar dit bevalt ons prima.
't is vooral het lekkerst als de smaken een beetje aan elkaar kunnen wennen, dus 's ochtends maken/'s avonds eten.
Afgelopen week stond het weer op het menu, snel en gemakkelijk voor een werkdag.  
In de supermarkt leek het wel of iedereen chili ging eten, de grote wraps waren op, net als ons vaste merk tortillachips. Even slikken. Dat gaat klachten geven.
Gelukkig waren er wel eetrijpe avocado's voor de guacamole.

Hoewel ik dus al eeuwen chili maak staat het recept nog niet op mijn blog, gewoon omdat ik eigenlijk geen recept heb. Ik maak het altijd uit de losse pols, niet tl dit en tl dat.
Onlangs heb ik het toch eens uit mijn blote hoofd op papier gezet zodat mijn husband het kon maken terwijl ik werkte.
Mijn inschattingen bleken aardig te kloppen. Het gehakt en de bonen smaken altijd weer een beetje anders en soms moet je corrigeren.
Dat betekent proeven, wat natuurlijk geen straf is. Je kunt dit het beste doen bij het herwarmen, omdat het na een rusttijd echt heel anders kan smaken.
Deze week was ik extra blij met de aantekeningen, ik was verkouden en kon niet echt goed proeven.
Gelukkig was daar nu het recept!



Chili con carne

2 uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
500 gr rundergehakt
1 blikje tomatenpuree
1 doosje champignons, in stukjes/plakjes
1 rode of groene paprika, in stukjes (ik doe groen)
2 blikken gepelde tomatenstukjes
2 blikken bruine bonen, uitgelekt
2 tl oregano
2 tl komijnpoeder
1-2 tl chilipoeder (bijv. zakje texmex)
1 tl vleeskruiden
1/2 tl zout
goede kneep curryaus
evt. 1 rode peper, in stukjes (of extra chilipeperpoeder)
olijfolie

Bak het gehakt rul in de olijfolie, voeg de ui en knoflook toe en laat lekker 5 min. meebakken.
Daarna kunnen de paprika en champignons erbij, 5-10 min.
Duw alles een beetje opzij en bak de tomatenpuree zodat het iets minder zuur is, roer daarna alles door elkaar.
De bonen en blokjes tomaat kunnen er nu bij, net als alle kruiden. Samen op hoog vuur even laten pruttelen, daarna 20 min. lekker laten garen. LAAG VUUR!!!!!!
Af en toe roeren. Afkoelen en opwarmen.
Evt bijkruiden met zout/chilipoeder/ veel komijn.
Lekker in een wrap met zure room, kaas, sla en tomaat. 
Zeker met huisgemaakte guacamole en tacochips. Mjam.

2 dagen later vroeg Ilja of er nog chili was? Tuurlijk, wat denk je zelf....?


Bovenstaande foto laat zien dat we zelfs (of juist) tijdens onze rondreis Amerika (2011) chili maakten.
De Dutch oven (pan) moet ik maar weer eens uit het vet halen, als ons huis verbouwd wordt heb ik zeker 6 weken geen keuken.
Kunnen we koken op een open vuurtje in de tuin, romantisch idee.
(wat minder voor de buren, naast herrie ook nog rookoverlast)

PS. vaak maak ik van het restant een lekkere ovenschotel.
Meestal hou ik iets minder dan de helft over (bij 5 eters). Dit verdeel ik over 5 a 6 wraps en rol ze op.
Ik maak een simpele tomatensaus van 1 uitje, 1 knoflookteentje en 1 blik tomatenblokjes.
Laten pruttelen en op smaak maken met wat komijnpoeder, zout/peper en evt wat sherry.
De opgerolde wraps leg ik op een klein bodempje tomatensaus, dan bedekken met rest tomatensaus.  Top het af met een witte saus van creme fraiche/ Griekse yoghurt en geraspte belegen kaas. Beetje uitsmeren.
Mogelijk wat tacochips als topping (verbrandt wel snel!)
10/15 min. in oven van 200C, et voila, weer een lekkere maaltijd (met groene salade)

2 opmerkingen:

  1. Hallo, leuk dat je een berichtje achterlaat!
    Wij genieten ook nog regelmatig van deze chili en bij mijn kamerwonende kids staat het ook bovenaan in het kookrepetoire. Ideaal voor grotere groepen...
    Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen