vrijdag 8 maart 2013

witte chili



Mijn kinderen zijn redelijk gemakkelijke eters, meestal gaan de maaltijden zonder al te veel negatief commentaar naar binnen.
De meisjes lusten sowieso bijna alles, de jongens zijn wat moeilijker.
Gemakkelijke eters van weleer lijken met de jaren wel moeilijker te worden.
Ging er vroeger met gemak bijv. blauwe en geitenkaas naar binnen, dat gaat 't nu niet meer worden.
Vooral de oudste (16) heeft het vaak moeilijk met het aanbod. Van huis uit een echte broodeter is de avondmaaltijd sowieso niet zijn favoriet.
De invloeden van mijn werk klinken natuurlijk ook door in het eten, mijn geëxperimenteer is niet altijd welkom. Laatst verzuchtte hij of ik niet bij een slager kon gaan werken! (lust wel graag vlees).
Als er vriendjes komen eten zet ik mij altijd een beetje schrap, ik kan slecht tegen kinderen die niets onbekends lusten.
Ik bloei dan ook helemaal op bij enthousiaste reacties.
Antal heeft zo'n vriendje: lust alles, eet alles, proeft alles, kan echt genieten, een lekkere eter dus!
Toch wist hij mij laatst weer te verbazen.
Ik lunchte met een onooglijk restje van de vorige avond. Hij informeerde geïnteresseerd wat ik at. Op mijn aanbod om ook iets te proeven ging hij gretig in. Hij vond het heerlijk.
Bijzonder, welk kind proeft nu een vreemd prutje?
Een kind naar mijn hart, zeker toen hij ook nog informeerde hoe ik zo lekker had leren koken?!!!!!! Altijd welkom dus!

ziet er niet echt heel yummy uit, toch?

Witte bonenschotel

vlees naar keuze 1 grote kipfilet/100 gr chorizo/ 2 saucijzen, stukjes gesneden
2 tenen knoflook, uitgeperst
1 ui, gesnipperd
1 tl tijm
1 bakje spekjes
2x laurierblad
1 kleine broccolistronk, in kleine roosjes
1 stengel bleekselderij, in kleine stukjes
1/2 groene paprika, fijngesneden

paar takjes verse koriander, fijngesneden incl. steeltjes.
1/2 bosje peterselie
1 grote pot witte bonen, uitgelekt
1 klein potje witte bonen in tomatensaus
1/2 blik stukjes tomaat

ruime 1/2 tl komijnpoeder
1 tl gerookte paprikapoeder
1/2 bouillonblokje + water naar behoefte.
paar draaien peper
2 knepen currysaus

evt. 1/2 prei

Bak de stukjes vlees in wat olie en boter lekker bruin. Haal vervolgens uit de pan. Bak in het achtergebleven bakvet de ui, knoflook, tijm, laurierblad en spekjes aan en voeg dan de paprika, broccoli en bleekselderij toe.
Als het te droog bakt kun je evt. al wat bouillon/tomatensap toevoegen. Na 5 min. sowieso alle overige ingredienten en kruiden erdoor mengen. Ook het voorgebakken vlees mag er weer bij. Lekker zacht laten pruttelen tot de bonen alle smaken hebben opgenomen.
Voor het serveren de fijngesneden prei er door roeren zodat het nog iets meegaart. Afmaken met extra zout/vocht/peper/komijn/currysaus. Lekker met extra verse koriander. Misschien eten met stokbrood of zelfs in een wrap?

eigen recept

Dit is een milde smaakrijke bonenschotel. Soort witte chili, beetje cassoulet-achtig. De vleeskeuze beinvloedt zeker de smaak, zonder vlees kan natuurlijk ook (lekker met paddestoelen). Voor mij is het een soort über-comfortfood, voedzaam en hartig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten