maandag 13 februari 2012

Mislukt als Valentijn....


mislukte experimenten
Hoewel wij er zelf niets aan doen ben ik voor mijn blog natuurlijk wel met Valentijnsdag bezig.
Roze, rood, hartjes en rozen zijn natuurlijk basisgegevens. Wat dat betreft zouden mijn roze pastahartjes en rozencake een goed idee zijn, maar je moet natuurlijk wel blijven vernieuwen.
Hoewel, ik blijf in de biet hangen door de mooie rode kleur. Ideaal om gerechten rood te kleuren zonder gebruik te maken van kunstmatige kleurstoffen. Ruim voor 14 februari ben ik begonnen met een paar experimentjes, namelijk bietenmacarons en bietencake.
Beide experimenten zijn jammerlijk mislukt.
In het geval van de macarons kan ik dit goed begrijpen, door de toevoeging van een paar eetlepels bietensap verander je natuurlijk het vochtgehalte van het recept ingrijpend. Er schijnt ook gevriesdroogde bietenpoeder te bestaan en dat werkt wel. (Amazon.com).
De macarons rezen niet goed, werden beige en waren een beetje hol. Toch heb ik er de hele week heerlijk van gesnoept (iemand moet het toch doen?).

bubblegum beslag

Het mislukken van de cake was echter een grote teleurstelling, het beslag zag er fantastisch bubblegum-roze uit!
Voor het idee en geur/smaak had ik ook nog wat rozenwater toegevoegd. Ook tijdens het bakken leek alles nog goed te gaan, maar toe we de cake na het bakken aansneden leek het een doodnormale cake! Misschien iets grauwer.
Al het roze was weg! Er is vast wel een scheikundige verklaring voor dit fenomeen, maar het heeft even geduurd voor ik hier overheen was, ik had mij echt verheugd op een roze cake. Toch was het een lekkere cake die ook nog eens mooi gerezen was, geluk bij een ongeluk dus.


Roze tovercake

300 gr bloem
75 ml bietensap (origineel sap v 2 sinaasappels)
4 eieren
190 gr suiker
60 ml yoghurt
80 ml olie
(2 tl rozenwater, Turkse supermarkt)
evt. wat sinaasappelrasp
scheut dubbeldrank
1/2 zakje bakpoeder
snufje zout

Verwarm de oven op 180C.
Klop de eieren en de suiker 4 min. tot een dikke, crèmekleurige massa.
Voeg de yoghurt en de olie toe en roer met een garde. Voeg de bietensap toe.
Meng in een andere kom de bloem, bakpoeder en zout en voeg dit samen bij het eimengsel. Klop kort met een garde tot een roze geheel, niet te lang anders wordt het taai.
Bekleed de bakvorm met bakpapier of vet in met boter. Schep het mooie beslag in de vorm en bak 30-40 min. in de oven tot de bovenkant mooi bruin is en de randen iets los laten. Af laten koelen.


In de tussentijd ben ik genoeg leuke ideetjes tegengekomen op het net, maar die bewaar ik maar voor volgende 'Happy Valentine's'.
De bietencake ga ik denk ik nog wel een keer proberen, nu met geraspte gekookte biet erdoor net als in dit recept

PS. net een geweldig stukje gevonden op 'the net' over bieten en pH-waarden. Het is nu wel duidelijk waarom de cake verkleurde, beetje zuur erbij zou de oplossing zijn. Ik wist wel dat er een scheikundige uitleg zou zijn.
Lees uitleg hier



















8 opmerkingen:

  1. Ok, de cake is niet roze, maar ziet er heerlijk uit!
    Ik wil nog steeds een bieten chocoladetaart maken. Die To Do lijst wordt steeds langer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees in ieder geval even het nagekomen scheikundig advies!

      Verwijderen
  2. Ja, is ook een bekende combo. Waarschijnlijk geeft de biet meer vochtigheid dan smaak, maar toch leuk om te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wellicht is 75ml gewoon te weinig?
    dan is geraspte biet ook wel slim ja.

    Ziet er tenminste wel lekker uit en de macarons ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fatima, 75 ml had ik uit het basis sinaasappelrecept gehaald. Ik durfde niet zo maar extra vocht toe te voegen omdat het dan misschien te dun werd.
      Gepureerde rode vruchten is misschien ook een idee, ook lekker voor de smaak en die blijven vast wel rood!

      Verwijderen
  4. rooie bietenpoeder is gewoon te bestellen bij http://www.finefoods-online.com/product12451/Rode-bietenpoeder.html veel apparte dingetjes kun je daar wel krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé wat een goede tip. 'k heb direct even gekeken, handige site. Alleen lijkt mij een kilo wel een beetje veel of ik moet een cakewinkeltje beginnen. Gr, Gerry

      Verwijderen
    2. o. je kunt het voor vanalles gebruiken.van de zomer veel ijs maken :-) en bij dat soort dingen kun je ook nog weer doorverkopen via markplaats.nl

      Verwijderen