woensdag 22 februari 2012

kookworkshop bij Keizer Culinair Amsterdam

Keizer Culinair

Afgelopen zaterdag was het zover, samen met mijn schoonzusje nam ik deel aan de NUON actie ter bestrijding vd winterblues. Gezellig samen Italiaans koken. Als 2 dames die niet zo vaak in de grote stad komen hadden we ruim vt voren afgesproken zodat we nog even lekker rond konden lopen op de Eland- en Rozengracht.
Brood gekocht bij het Vlaams Broodhuys, prulletjes bij Kitsch Kitchen en gesnacked bij Mazzo (übermooi gestylde zaak, las echter ook veel negatieve commentaren over de service).

Toen was het tijd voor ons grote avontuur (ik had nog nooit eerder geworkshopt). Aan de Elandstraat werden wij ontvangen met een glaasje prosecco. Na een korte inleiding en uitleg werden de deelnemers verdeeld in groepjes van 6 of 4. Wij vormden een groepje met onze 2 buurmannen, overduidelijk aanhangers vd herenliefde. Zij hadden de workshop kado gekregen, 1 kon nog niet eens een ui pellen!
Eerst leek ons kleine groepje een bezwaar, maar het werkte juist perfect. We konden de 3 gangen prima splitsen in 4 taken. Elk groepje kreeg een werkeiland toegewezen en toen gingen we aan de slag. Beetje chaotisch in het begin, waar is alles, wat heb ik nodig, maar al snel werd er druk gekookt.

We konden alle 4 geen foto maken met mobiel/fototoestel dus een gejatte foto

Op het menu stond:  met gekruid kalfsgehakt gevulde uien, in ovengesudderde kip met een pesto en peterselie vergezeld van een risotto met groene asperges en gedroogde tomaat en als toetje gecarameliseerd fruit met een zabaglione
(sabayon).
                             
                              
Ik was 'chef kip' wat ook betekende dat ik de kip moest uitbenen/portioneren. Nu had ik dat thuis ook al wel eens gedaan , maar nu was het natuurlijk voor het 'echie'.
Ging aardig, de filets waren niet perfect, maar thuis kluiven wij ook altijd graag het karkas af.
Met de geplastificeerde receptkaarten konden wij de 'mise en place' voor de 3 gangen uitvoeren. Het was alleen onhandig dat er niet voldoende gereedschap voor elk groepje was, zo moest je steeds bij elkaar lenen (staafmixer, uitbeenmes etc.). Zeker in de grote stad krijgt dan iedereen zo'n dat-is-van-mij houding. Stel je voor dat we met nog meer mensen zouden zijn (nu 35) dan was het echt te vol geweest. Met kookondersteuning van 4 alleraardigste dames lukte het uiteindelijk om alle gerechten bijna klaar te maken.

Aan lange tafels genoten we van het voorgerecht, de vulling was heerlijk (net zoiets als mijn paprikavulling), maar de ui was nog veel te hard.
Vervolgens moesten we nog even aan de bak voor het hoofdgerecht, risotto afmaken met de asperges enz. Dat je risotto gewoon weer kon opwarmen en afmaken was voor mij wel een eye-opener. Het hoofdgerecht was heerlijk, ga ik vast thuis nog een keer maken.
De sabayon voor het toetje werd natuurlijk ook lastminute gemaakt, iets teveel drank en het fruit was niet echt gecarameliseerd!
Na nog een kopje thee/koffie en met 45 min. uitloop (slecht timemanagement tijdens maaltijd) kwam aan onze geslaagde avond een einde.

Geslaagd, maar ik was wel blij dat het 2=1 was. Nu had je voor 40 Euro p.p een avondje uit met onbekende mensen, doorgaans lekker eten en onbeperkt wijn. 80 Euro had ik echt teveel gevonden zeker gezien het feit dat ik eigenlijk alles ook wel alleen had gekund. (ahum).
Met een leuk receptenboekje (nog 3 extra recepten) keerden wij tevreden huiswaarts.
Ik heb alweer een workshop surinaams gespot en sushi lijkt mij ook erg leuk, what's next?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten