zondag 26 februari 2012

Alweer taart: ananas-kokostaart



Toen ik met mijn blog begon had ik niet bedacht dat ik zo vaak over taarten zou bloggen, maar ik merk dat het zoveel gemakkelijker is dan over avondmaaltijden. Taart kun je op elk moment vd dag bakken en fotograferen. Of je maakt de foto de volgende dag ivm beter licht.
Bij avondeten wil iedereen eten als het klaar is. Ze trekken het haast onder mijn handen vandaan. Nou eten wij ook altijd vrij laat (18.30/18.45). Ik ben niet zo van het plannen en schiet vaak om 17.30 nog even snel de supermarkt in. Ook ben ik altijd langer aan het koken dan ik vt voren denk, toch gauw 45-60 min. elke dag. Dan is het vanzelf laat. Maar ook donker dus een goede foto zit er sowieso niet in. 
Meestal spaar ik een kliekje zodat ik de volgende dag wel kan fotograferen (daarna eet ik het natuurlijk lekker op!). Vaak blijft er echter niet genoeg over voor een kliekje en dan heb ik een probleem want zo heb ik geen foto bij mijn recept.  Dus maak ik maar gewoon vaak taart! 
Zoals laatst een variant op Antal's taart, nu met een tropische twist door de kokos en ananas.
De taart zag er mooi uit en was vooral na een dagje lekker, maar hij was erg machtig en zwaar, soort über gevulde koek. 
De ananas kon niet op tegen het geweld van de zware kokoscreme en amandelen. Er miste dus iets fris.
Direct kwamen er allemaal mogelijke oplossingen bij mij bovendrijven die ik zeker binnenkort ga uitproberen. Work-in-progress!


Antal's taart met tropische twist (onverbeterde versie)

Shortcrust pastry (zoet korstdeeg)

240 gr bloem (patent hadden wij)
25 gr poedersuiker
100gr boter
1/2 ei (eerst heel ei los kloppen dan halveren)
bloem voor bestuiven

Frangipane (amandelvulling)
125 gr boter, in blokjes
125gr poedersuiker
2 eieren
1 eigeel
125gr amandelmeel (natuurwinkel/Turkse supermarkt)
25 ml rum

2 plakken ananas op sap (in stukjes)
1/2 zakje kokoscreme
handje geraspte kokos
abrikozenjam


De oven voorverwarmen op 180C. Een gekartelde taartvorm met losse bodem (offc 18 cm, wij hadden 22cm ofzo) invetten (o.a. ook te koop bij Xenos volgens mij) en een bakpapiertje op de bodem leggen. Voor het deeg doe je de bloem, poedersuiker en boterblokjes in een keukenmachine. (of in delen in je staafmixerbakje). Met korte pulsen mixen tot het eruit ziet als grof broodkruim. Voeg het ei toe en mix weer tot het deeg een bal vormt. Stop het verpakt in plastic minimaal 1 uur in de koelkast.

Bebloem je werkvlak. Na dat uur rol je de helft van het deeg zonder veel krachtzetting uit tot een ronde lap van 3-4 mm dikte.
Leg de lap deeg met behulp van je deegroller voorzichtig in je taartvorm en duw zacht aan bij de rand. Als je de deegroller over de rand rolt snij je de rand mooi af. Weer 15 min. laten rusten in de koelkast. ( hierdoor krimpt het deeg minder in de hete oven). Het zou nu verstandig zijn om de bodem in de oven voor te bakken (vullen met bakpapier en bonen/rijst en 10/15 min bakken.)

Voor je frangipane mix je de boter en suiker tot een bleke crème. Voeg 1 voor 1 de eieren en het eigeel toe. Per keer kloppen tot het opgenomen is in de mix. Verwarm de kokoscreme in een scheut ananassap en de rum (magnetron), roer los.
Vouw samen met het amandelmeel, geraspte kokos en evt. meer sap in de frangipanemix.
Haal de taartvorm uit de koelkast of de afgekoelde vd oven. Kwast de bodem in met de abrikozenjam en verdeel de frangipane er bovenop. Stooi de ananasstukjes over de taart en duw het daarna licht in het deeg.
Bak 30-35 min. tot hij overal mooi gekleurd is en gaar. Laat een dagje staan zodat dat de smaken goed doortrekken.


Mogelijke  aanpassingen: extra 2 plakken pureren en met extra vocht door het beslag roeren. Misschien plaatkoek handiger ivm stuksize. Of een siroop maken van de ananassap met meer rum en er dan na het bakken over gieten.  Of geen kokoscreme door de taart maar ook door de ananassiroop en na het bakken er boven op!

4 opmerkingen:

  1. Je taart ziet er mooi uit en ananas en kokos is natuurlijk een goede combi. Wat het licht betreft, we gaan weer de goede kant uit, de dagen worden alweer langer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig wel, zit ik nog steeds met het probleem van de hongerige gezinsleden! Gr, Gerry

      Verwijderen
  2. Lijkt me heerlijk Gerry, die ananas samen met kokos en amandelen... maar ik hou wel van heel zoet zwaar gebak :-)
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk, wij ook wel maar bij iets luchtigers heb ik minder het idee dat ik zondig!

      Verwijderen