dinsdag 3 januari 2012

Wat zal 2012 ons brengen......?


Echt serieus aan goede voornemens doe ik niet, meer the usual: meer bewegen (meer dan 0) en  minder eten (of eigenlijk anders eten.)
Niet dat wij niet gezond eten, altijd zelfgekookt, geen zakjes/pakjes, maar we blijven altijd een beetje in onze comfortzone hangen. Vaak aardappel/groente/vlees, pasta, curry/rijst, chili con carne etc.
Ik wil vaker anders gaan eten. Op mijn werk ontmoet ik zoveel mensen die compleet anders eten/koken dan wij. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Niet vanwege gezonder/ideologie, maar om mijn culinaire horizon te verbreden.
Gierst, miso, zeewier, gort, voor mij onbekende groenten als schorseneren, aardpeer, pastinaak, meer peulvruchten en tofu. Op zoek naar onbekende smaken.
Per week 1 dag geen vlees, 1 dag vis.
Toen ik dit gisteren aan tafel ventileerde begon iedereen te zuchten en steunen. Of ik nog wist van de vorige experimenten waarvan zelfs ik toegaf dat het mislukt/oneetbaar was. Of ik dit niet alleen voor mijzelf kon doen. Als een soort hobby. Ik zei dat we misschien wel iets heel lekkers zouden ontdekken, een nieuwe gezinsfavoriet. Niemand die het geloofde of wilde proberen. We zullen zien, ik ben meestal diegene die kookt!

Toen wij 8 jaar geleden dit huis kochten wisten we dat we ooit o.a. de keuken zouden verbouwen. Dit jaar zou misschien ooit te zijn. Als jaren zijn we aan het verzinnen, tekenen en dromen. Eind vorig jaar iets serieuser met aannemers gesproken en zelfs met de bank. Volgens de bank kan het prima, maar wij schrikken opeens terug voor de extra maandelijkse lasten. Door een veranderde hypotheekvorm en de uitbreiding zouden we enkele 100'den euro's meer moeten betalen. Dat is even slikken.
Volgens de tabellen kan het, maar wij hebben 4 kids. Die alleen maar duurder zullen worden (studeren?). Het is moeilijk in de financiele toekomst te kijken. 30 jaar vooruit.
Aan de andere kant, ik zal best weer meer gaan werken, we groeien redelijk uit ons jasje met z'n 6'en (vooral qua wasgelegenheid met 2 puberdames), ik smacht naar een ruimere keuken waar het behagelijk (nu ontdooit mijn diepvries als het buiten vriest, gelukkig kan dan alles naar buiten) en comfortabel is (nu piepende kraan, gebarsten vloertegels, kapotte vaatwasser en te klein aanrecht) en waar ik zelfs misschien workshops kan gaan geven of beetje catering op afroep (ook geldbron). We jojo'en, zullen we wel, zullen we niet... (misschien moet ik een madeliefje beplukken). Misschien eerst maar eens een tijdje proberen het extra maandbedrag een tijdje opzij te leggen, als proef. Oudejaarsloterij was welkom geweest.

In die grotere keuken is een echte keukenmachine natuurlijk zeer welkom.
In de Foodies december 2011 stond een aantrekkelijke wedstrijd: kook any gerecht uit het nummer, stuur een mooie foto in en maak kans op een KitchenAid !!!!!!!
Dus heb ik maar meegedaan, voor mijn keuken-to-be.
Samen met mijn jongste heb ik de vanillekoekjes van blz. 43 gemaakt. Was easy, maar nam veel tijd in beslag ivm koelen en uitrollen, het was gezellig en de koekjes waren erg lekker.
Een mooie foto maken kostte nog meer tijd: eerst opzet verzinnen dan uitproberen bij daglicht ( met het sombere decemberweer als handicap).
Uiteindelijk was ik best tevreden, het ziet er gezellig uit!
De kans is klein, de hoop groot. (had ik nou maar een fotoworkshop bij Junglefrog gedaan)

Vanillekoekjes (30 stuks)

50 gr gemalen amandelen ( of amandelmeel, Natuurwinkel/ Turkse winkel)
140 gr bloem , + een beetje
40 gr suiker
eidooier
100 koude boter (in vlokken/stukjes)
zout
decoratie: ca. 25 gr poedersuiker
               1 zakje vanillesuiker

Kneed de amandelen, 140 gr bloem, de eidooier, boter en zout kort met de deeghaken vd mixer. Kneed met de hand kort tot een glad deeg.
Vorm een bol en leg verpakt 1 uur in de koelkast.Verwarm de oven op 200C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
Strooi wat bloem op je werkvlak en rol van het deeg slurven van 1,5 cm Ø. Snij deze in stukjes van ongv. 3 cm. Rol deze stukjes uit tot ongv 8 cm, vorm halve maantjes en knijp de uiteinden een beetje toe.
Bak de maantjes 10-12 min. tot ze iets bruin worden (horen blond te zijn). Meng de vanillesuiker en poedersuiker.
Volgens het recept moet je ze nu door dit mengsel wentelen en af laten koelen.

Volgens mij moet je ze eerst iets koud laten worden en dan pas besuikeren omdat de warmte de poedersuiker vochtig en klef maakt. Smaakt prima, maar ziet er minder mooi uit. Het oog wil tenslotte ook wat, zeker het oog vd camera!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten