dinsdag 17 januari 2012

And again.......


Net gisteren uitgebreid een stukje geschreven moet ik vandaag alweer. Ja, MOETEN want ik wil iets belangrijks kwijt!
Vanavond begint serie 8 van Masterchef BBC Amateurs.
Naar mijn mening zijn de amateurs het leukst, je ziet de mensen in de loop vd tijd groeien en er zitten soms heel unieke koks tussen.
Als vanouds weer met Gregg (the Egg) Wallace en John (Toady)Torode.
In een serie van 15 afleveringen wordt de beste amateurkok van 2012 gekozen. Op basis van blindproeverijen blijven de 24 beste kandidaten over. Om 1 vd 12 beschikbare Masterchefschorten te verkrijgen zullen zij diverse tests moeten doorstaan, o.a. het meedraaien in een professionele keuken (mijn ergste nachtmerrie). Trapsgewijs zullen er vervolgens steeds kandidaten afvallen tot de finaleweek met de 3 finalisten.

Kijkt allen: va 17/1/2011, BBC 1, 22.00 (onze tijd), di, wo,do, 25 min-1 uur.

 
Wij hadden in de Kerstvakantie onze eigen amateurchefs: de jongste 2 wilden ook graag een keertje koken. Dat juich ik altijd toe, mits er een recept gebruikt wordt. Anders ga ik toch weer teveel meekoken. Ze moeten het zelf uitzoeken en goed doorlezen, dat vergt best enige oefening. Hoe te kiezen uit het geweldige receptenaanbod?

Sacha was best snel klaar: als hoofdgerecht iets met pasta-zalm en roomsaus.
Vooraf een soort pizza-bladerdeegcupje met mozzarella en als toetje slagroomsoesjes met chocolade. Natuurlijk heb ik op hectische momenten meegeholpen en een beetje een draaiboek aangegeven.
Hoewel er best hier en daar iets getweaked kon worden was het prima te eten. De soesjes waren natuurlijk het succesnummer! Misschien wel gevaarlijk dat ze nu weet hoe ze die moet maken.

Antal had in de school-Kerstmusical een Griek gespeeld en ook zijn keuze stond daardoor snel vast: Gyros met pitabrood, tzatziki, en Griekse salade als hoofgerecht, vooraf caprese spiesjes (mozzarella/tomaat/basilicum) en appelcrumble (mijn suggestie) als toetje.
Niet helemaal topografisch korrekt, maar het ging om de inspiratie.
Ik heb grote bewondering voor zijn tomeloze inzet: hij is va 12.00 uur 's tot etenstijd (19.00) in de weer geweest.

Zelf vleesmarinade maken, komkommer raspen, zouten, uitlekken, appelblokjes snijden (eindeloos), kruimeldeeg maken, spiesjes construeren, ZELF afwassen: het ging maar door, zonder enige wanklank!
Natuurlijk met enige begeleiding/aanwijzingen werd het een prima maaltijd met ook hier weer het toetje als klapstuk.

Het was leuk, lekker en zeker voor herhaling vatbaar! Nog even en ik word uit mijn eigen keuken verstoten, moet ik ook mijn plaats bevechten.
Een Masterchef wedstrijd in eigen gezin!

2 opmerkingen:

  1. Ik vind dat ook leuk als ze willen koken! Maar net wat je zegt, oppassen dat ze niet de keuken over nemen.
    Ook gevaarlijk: "Ik kook wel hoor" (want eigenlijk willen ze dan niet eten wat jij in je hoofd hebt! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste lijkt mij inderdaad ook een goeie! Kan soms ook betekenen dat ze wat EERDER willen eten (ivm afspraken etc.)

      Verwijderen