dinsdag 20 december 2011

Hartige mini- maismuffin

                                   

Al een tijdje ben ik in het bezit van een rood boekje, nou ja, rood met witte stippen. Een variant op het befaamde rode boekje van Mao Zedong, de voormalige leider van China. Het origineel bevat allemaal citaten en is eigenlijk een samenvatting van het Maoïsme. Verplichte kost voor elke Chinees in de jaren 60-70.
Mijn boekje bevat recepten en aantekeningen.
Ik kijk graag kooktelevisie en zou de recepten wel willen uitscheuren om te bewaren. Technisch onmogelijk. Eeuwig op de DVD-recorder houden is ook niet haalbaar (zelfs met uitgebreid geheugen) dus maak ik aantekeningen in mijn rode boekje!
Ook leuke adresjes en internetsite worden genoteerd, je weet maar nooit......
Nu nog iets verzinnen voor alle onder 'favorieten' geplaatste sites/recepten, ooit was ik alles kwijt na een computercrash.

Voor een familieweekend had ik plannen om deze muffins te bakken. Het recept nam ik dus mee in mijn boekje. Uiteindelijk is het er toen niet van gekomen, maar het recept stond in ieder geval genoteerd.





Bacon-kaas-ui-maismuffins (24 stuks)

6 plakken bacon/ontbijtspek, gesnipperd
1 1/4 mok lenteuitjes/sjalotjes, gesnipperd
2 mokken bloem (280 gr) (misschien minder?)
1 mok maismeel (140 gr) (Natuurwinkel)
1 1/2 tl bakpoeder
1 tl baksoda
1/2 tl zout (kan best meer)
2 eieren
2 el suiker (niet echt nodig)
8 el boter (115 gr), gesmolten
3/4 cup sour cream, 4 gr eetlepels, 75 gr
1/2 cup melk, 100 ml
1 1/2 cup Cheddarkaas, 80 gr
evt 6 el maiskorrels
evt extra kruiden

Zet de oven op 200C. Vet het minimuffinblik in. Bak de stukjes spek in een beetje boter/olie licht krokant. Giet evt het bakvet af (of niet, extra smaak) en warm de lenteuitjes door. Zet apart.
Mix alle droge ingrediënten. Mix in een andere kom de eieren, voeg het beetje suiker en daarna de gesmolten boter in 3 porties toe. Voeg de helft vd melk en de sour cream toe, mixen, dan de andere helften en mix alles goed. Roer de bacon en ui en evt. mais erbij. Giet vervolgens deze natte mix bij de droge mix en roer niet te lang, kan een beetje melk bij of nat vd mais. Vul de vormpjes (best vol). Bak 12-15 min. in de oven.

Origineel recept: hier

Hmm, voor mij mocht het recept wel iets getweaked worden. Ik miste zout en kruiden. Nu had ik ook geen echte Cheddar, maar gewoon belegen kaas. Ik vond de structuur vrij broodig en vast. Ik had niet echt de indruk dat de bakpoeder en baksoda effectief waren. De volgende keer misschien meer toevoegen. Zelfrijzend bakmeel ipv bloem is ook een idee.Kruiden als tijm/rozemarijn hadden er goed bij gekund. Of rode peper/chilipoeder.
De suiker snapte ik ook niet helemaal, heb ik ook karig toegevoegd.
Ik miste juist spice, daarom zag ik sweet chilisaus als mogelijke dipsaus. Bij mij thuis vond niemand dat nodig, ze vonden het zo best lekker, bij een salade. Wat zeur ik dan nog?

7 opmerkingen:

  1. Ze zien er heerlijk uit zeg. Ik zou de bacon er uit laten en wat chilipoeder toevoegen...En misschien prei

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gerookte smaakje was wel lekker, misschien rookkaas? (als dat met veganistisch stremsel bestaat). Of gerookte tofu? Prei zit misschien teveel in de lijn vd lente uien. Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Scheutje liquid smoke doet ook wonderen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartige muffins heb ik nog nooit geprobeerd. Op één of andere manier durf ik de stap niet te zetten. Ik denk dat mijn ouders ook raar zouden opkijken. Ze zijn niet veel gewend... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan noem je ze toch gewoon broodjes. Als je het ze niet voorzet kunnen ze er ook nooit aan wennen! En zo speciaal smaken ze niet hoor. Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet je wat ik mis in dit recept? Karnemelk. Daar krijg je de baksoda 'mee aan de gang'. Die sour cream doet het hem net niet denk ik.
    Heb je voor alle ingrediënten dezelfde mok aangehouden? Ik gebruik een US cup van 225 milliliter.
    Wel evengoed een leuk recept. Ik ben dol op maisbrood/ muffins.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, ik heb het recept overgenomen van een andere site, maar karnemelk doet misschien de trick! Als cup heb ik altijd een grove koffiemok, ooit nagemeten voor een US-recept. Er bestaan touwens ook tabellen met het gewicht van een cup suiker, bloem, rijst, nat fruit etc. Alles is wel een cup, maar weegt heel anders. (soortelijk gewicht/dichtheid?)

    BeantwoordenVerwijderen