vrijdag 18 november 2011

Hoge hakken, hopelijk alleen echte chocoliefde



We zitten midden in ons verjaardags-hoogseizoen: gisteren was onze nr 2. Ilja jarig. Mevrouw werd 14!
Tijdens een lekker ontbijtje (afbakbagel met roomkaas/avocado en zalm) was het kadootjestijd. De jarige had weinig wensen, eigenlijk alleen veel geld en een luxe mobiel. Ik vind principieel dat een 14 jarige niet met een apparaat van een paar honderd euro hoeft rond te lopen, dus waren het luxe shampoo's, mascara en sloffen geworden en een beetje cash. Voor de mobiel had ze al een oplossing gevonden: de moeder van een vriendinnetje had er één over, problem solved.
Zelf een verjaardagsfeestje organiseren was ook niet aan nodig: er was 's avonds een mega-schoolfeest!
Voor dit feest waren natuurlijk nieuwe schoenen nodig. Met toestemming op pad voor ballerina's, komt mevrouw thuis met mega hakken!
Zonde, dit werd dus ook een verjaardagskadootje, waarschijnlijk 1-malig gebruik.
Ze kon er aardig op lopen, maar ik had nog nooit zulke hoge hakken gehad, laat staan toen ik 14 was! Tijden veranderen?

Bij een verjaardag hoort taart, maar de jarige was eigenlijk helemaal niet thuis, uit school direct naar vriendinnetjes voor het optutten.
Ik wilde al heel lang een 5 minuten chococake uitproberen en dit leek mij de ideale gelegenheid, chocoliefde is toch van alle (leef)tijden?

5 minuten chococake

4 el gewone bloem
3 el suiker (evt bruine basterd)
3 el cacao of paar blokjes gesmolten chocolade
3 el gesmolten boter
1/4 tl bakpoeder
3 tl melk
1 ei
beetje vanille-extract
beetje zout

Mix alles in een mengkom en giet over in een koffiemok. Zet 1,5 min in de magnetron (1000 watt?)  KLAAR!


Hmmm, ik ben niet helemaal overtuigd. De cake kwam geweldig omhoog in de magnetron, zeker 5 cm. Daarna zakte het echter als een souffle in. Het resultaat was een beetje rubberige, sponzige chococake in een mok met een vieze wand. De smaak was aardig voor de minimale inzet en tijd, maar ik vind 1 ei, 3 el suiker en 3 el boter best veel voor een 1 persoonsportie!
Weet niet of ik het weer ga doen, misschien alleen om het ultieme recept te vinden.

PS. Het schoolfeest haalde de (lokale) krant en dat is niet positief. Voortijdig gestopt vanwege vechtpartijen en alcohollevels wegens indrinken. Gelukkig was dit nog niet van toepassing op mijn kinderen en directe vrienden en ik hoop dat ze zich nog lang bedenken dat plezier geen drank nodig heeft!

4 opmerkingen:

  1. Dank ej voor de snele choco fix;)) Altijd nuttig om te hebben

    p.s. Bij mij op de blog leuke Giveaway tot 23 November .Iedereen si welkom:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Puberdochter hier heeft ook een voorliefde voor hoge hakken. Ik dacht ook dat het wel over zou gaan... Nou, sweet dreams! De collectie hoge hakken is sindsdien alleen maar groter geworden.
    Kwestie van smaak denk ik. (Zeg ik, die alleen op Birkenstocks en sneakers loopt... ;)
    De chocolade cake ziet er wel lekker uit, maar als ik jou lees denk ik dat ik toch maar over sla...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb pas magnetron brownies gemaakt en was er niet van overtuigd dat het lekker zou zijn, nu heb je in het recept dat ik gebruik zelfs geen eieren nodig. Hieronder is het recept op mijn website, wilde het je gewoon even laten weten, deze is zeker het proberen waard, helemaal ook omdat de binnenkant nog lekker zacht is, zoals brownie hoort te zijn :D

    http://www.woahjoyce.nl/?p=982

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, misschien ga ik het nog eens proberen. Klinkt toch wel echt aanlokkelijk hè, 5 minuten!

    BeantwoordenVerwijderen