vrijdag 15 juli 2011

Voorproefje Amerika

Best coleslaw ever!
Vorige week zondag, toen wij nog serieus dachten dat het zomer was (hoewel het vandaag ook weer prachtig is), gingen wij weer eens BBQ-en. Totaal onvoorbereid (geen weekendboodschappen gedaan ivm de quichewedstrijd).
Gelukkig wonen wij in een 'toeristendorp' (dan mag je 1 supermarkt/15.000 inwoners openen op zondag) en taaiden wij af naar de AH.
Normaal gesproken maakt mijn man zijn variant op de Ceasarsalad en die is erg lekker, maar ik had nu zin in iets anders. Ter plekke besloot ik te gaan voor een real american coleslaw (spreek uit sllòwh, mag ik niet zeggen van mijn nr.2, zij denkt dat ik heel overdreven sla zeg!) als voorzetje voor ons VS vakantie.
Ik was niet zeker van alle ingrediënten, maar zo'n zakje fijn gesneden witte kool leek mij toch vrij essentieel. 
Ik wist dat ik kortgeleden het ultieme recept gezien had dus thuis een kleine speurtocht. Opeens wist ik weer waar: bij Nigella Lawson in haar 'Nigella Express' tv-programma. Jammer genoeg had ik het programma al gewist (sommige bewaar ik voor de recepten, oa haar mashmellow/chocolade-expressmousse). Geen nood, snel gezocht en gevonden op het net.
Probleempje: ik had geen karnemelk en wortel.
Oplossing: second best recept gebruikt en een wortel geleend in de buurt.

Met een zielig restantje bleekselderij en olijfmayonaise (enige mayo in huis, gebruik normaal gesproken fritessaus) snel aan de slag. Ik hoopte maar dat white vinegar hetzelfde was als natuurazijn, in ieder geval eerst maar iets zuiniger toegepast, lastig met die cups.
Hoewel de schrijfster van het recept al aan gaf dat ze van een beetje zoet hield, voor mij was het echt te zoet. Dus wat meer azijn, beetje yoghurt, limoensap, ietsje mierikswortel, mosterd en limoensap, maar toen was íe ook geweldig, we hebben zo de hele schaal leegepeuzeld, zelfs de kids. USA, here we come!!!!

Best coleslaw ever!

  • 1/8 cup oil= (30 ml, bijv. zonnebloemolie)
  • 1/4 cup white vinegar (natuurazijn? 60 ml/minder)
  • 1/4 to 1/2 cup sugar (50-100 gr, afhankelijk v smaak, ik deed +- 50gr)
  • 1 tsp salt (officieel 5 ml, gewoon goede pinch)
  • 1/2 cup mayonnaise (amerikanen gebruiken erg vette, romige mayo)
  • (scheutje yoghurt)
  • (mespunt mierikswortel)
  • (mespunt mosterd)
  • (kneepje limoen/citroensap)
  • peper (paar draaien aan de molen)
  • 8 cups shredded cabbage (zakje gesneden kool, evt ook beetje rood)
  • 1/2 cup shredded carrot (2 dikke penen/1 winterwortel geraspt)
  • 2 TBLS minced white onion (zeer fijn gesneden sjalotje/klein uitje)
  • stengel fijngesneden bleekselderij (uit Nigella's recept, absoluut toevoegen)
Mix alle dressing ingrediënten goed doorelkaar tot een melkachtige, dunne saus. Giet eerst ongeveer 1/2 uit over de gemixte groenten en hussel goed. Laat bij voorkeur 1 à 2 uur in de koelkast op smaak komen. Evt extra dressing toevoegen.

Officieel hoorden er nog selderijzaadjes in, maar die had ik niet. Schijnen peperig accent te geven. Alternatief: extra peper en de mierikswortel.
Verse platte peterselie en stukjes pecannoot zijn ook favoriete toevoegingen.
Handige tip voor buffetten/partijen: gooi de saus en groenten in een schone plastic huishoudzak, knoop erin en 'we dansen de samba!' zingen.

PS. als je echt Amerikaanse mayo gebruikt, bijv Hellmann's, dan is de extra yoghurt/azijn/mosterd/mierikswortel/limoen misschien niet nodig en blijft de saus ook dikker, nu ging het een beetje splitsen door de groentesappen.

1 opmerking:

  1. Ik ben dol op koolsalade! Maak het regelmatig, maar dat las je vandaag al op mijn blog. Ik vind die van Cardini's wel erg lekker, hij is zuur en zeker niet zoet.
    Ik maak ook vaak de koolsalade uit Sheila Lukins (USA Cookbook).

    BeantwoordenVerwijderen