maandag 6 juni 2011

Zelf bakken, zelf eten?

Sacha's boterkoek

Mijn nr.3 (dochter Sacha) is een lekkerbek. (De andere dochter trouwens ook). Altijd in voor een hapje of een snaaitje.
Helpt graag mee met eten koken waarbij er ook flink wordt geholpen met proeven. Dit alles natuurlijk met mate anders krijg ik vierkante kinderen.
Toen zij van het weekend mee ging boodschappen doen (goede manier om te zorgen dat je favoriete spullen in huis komen) gaf ze aan zondag graag iets te willen bakken. Ze was al op weg naar de kant-klaar-mixen.
Toen heb ik mijn veto uitgesproken. Bakken mag, wordt zelfs aangemoedigd, maar zonder zakjes en pakjes. Nr 2., de andere dochter Ilja, bakt wel eens uit verveling brownies uit een pak en ze zijn niet lekker. Er zit een chemisch, nep, weeïge zoete smaak aan. Jak.
Gewoon bakken met een recept, uit kookboek of computer.
Ze ging voor de boterkoek. Dat hadden wij eigenlijk nog nooit zelf gemaakt terwijl het zo easy is.
Ze is nu ruim 11 en best handig in de keuken, ik heb mij dus totaal niet met het geheel bemoeid. Alleen het recept uitgezocht. Een recept van NRC next, Janneke Vreugdenhil.
Sacha heeft alles zelf gedaan en het ging prima. Ze had alleen de ring vd springvorm ondersteboven op de bodem geklemd, ik wist niet eens dat dat ook kon! Het stond ook niet op mijn lijstje van mogelijke problemen.
Gelukkig geen lekschade in de oven.
De boterkoek is uiteindelijk prima gelukt. Wel leek het beslag vrij dun en moest het ook langer in de oven. We hebben zelfs de koek zonder vorm ondersteboven nogmaals gebakken zodat ook de bodem een korst kreeg.
Hij smaakte prima, kon voor mij iets kruimeliger. Geheel volgens recept zat er geen zout in, volgende keer dus wel. Technisch gezien hoeft er geen ei in. Er bestaan varianten met citroenrasp/sap, geconfijte gemberstukjes of spijs.
Alles is mogelijk.
Onderstaand recept is dus een combinatie van meerdere recepten voor het beste resultaat!

Sacha's boterkoek

225 gr. bloem
200 gr. witte basterdsuiker
200 gr zachte ROOMboter
snufje zout
1 ei/beetje melk
evt citroensap/rasp

Verwarm de oven voor op 175C.
Meng alle ingrediënten, behalve het ei (of 1/2 ei) in een kom tot een natte deegbal. Goed doorkneden, mixen kan ook.
Plaats de deeglap in een 20-24 cm beboterde bakvorm. Strijk de bovenkant glad met de achterkant van een lepel. Maak een mooi streeppatroon met een vork.
Klop het ei los en verspreid de helft over de bovenkant vd koek. Of een paar eetlepels melk. Bak de koek ongv. 30 min, of tot het er goed uitziet. Misschien nog ondersteboven? Afgekoeld wordt hij krokanter.

Warm is de koek erg breekbaar, dus pas aansnijden tot hij afgekoeld is. Blokjes, punten, alles kan, maar voor mij is een blokje groot genoeg.
Nu nog zorgen dat Sacha niet alles zelf opeet, onder het mom van: ik heb 'm zelf gebakken, nu mag ik 'm ook zelf opeten!!!

6 opmerkingen:

  1. Als kind bakte ik altijd boterkoek, maar jeetje, wat is dat nu weer lang geleden. Ik ga het snel weer eens maken! Dank voor de inspiratie...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mis alleen het stukje "klik de rand van de bakvorm omgekeerd op de bodem" in je recept! ;O)
    Het ziet er lekker uit. Net zoals Karien is het voor mij ook heel lang geleden dat ik boterkoek bakte. Ook als kind. Misschien ook leuk voor de Pubers hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedoel je dat je niet snapt wat ik bedoel? (lekkere zin). Ze had de bodem niet in het inspringende randje geklemd, maar gewoon op de gladde kant. Bleek ook te werken! Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hè DOM, nu snap ik pas wat jij bedoelt!!! Goeiie grap. Ik zal het recept aanpassen.Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahhaa, het duurde maar elf minuten voordat het kwartje viel! XD

    BeantwoordenVerwijderen