dinsdag 28 juni 2011

Verkoelend eten



Wat een hitte. Ik had mij voorgenomen het aangename met het onaangename te verenigen: namelijk om vanochtend buiten te gaan strijken, in bikini zodat ik nu geen witte strepen (huidplooien) op mijn bruine buik zou hebben.
Het kwam er alleen niet van. Omdat ik 's middags moest werken ging ik eerst het avondeten organiseren. Iets zomers, iets lekkers, iets gemakkelijks.
Ook moest de koelkast weer een beetje opgeruimd worden. Het werd een combo: koelverse walnoten tortelini (AH, erg lekker) met champignons, rode paprika, ui, broccoli en slagroom (de kids hebben een hekel  aan champignons, maar de restjes moesten op).
Ook had ik in de koelkast ik nog 4 gekookte aardappelen. Eigenlijk niets, maar omdat mijn husband een paar daagjes weg was hebben wij natuurlijk ook minder nodig. Ik besloot er een lekkere salade Nicoise vt maken en eindigde met een hele kom vol zomereten. Wie wat bewaard heeft wat!
Het strijken maar weer doorgeschoven naar morgen, mañana, mañana (hoort toch bij deze hitte).
Gelukkig was het op mijn werk goed te doen en om 19.00 uur zat ik alsnog lekker op ons terras in het zonnetje met een bordje frisse Salade Nicoise.

Salade Nicoise (2 pers.)

4 gekookte aardappelen
2 hardgekookte eieren
goede handvol sperzieboontjes
1/2 blikje tonijn op water
4-5  cherrytomaatjes, in kwarten
1/2 klein uitje/sjalotje, fijngesnipperd
olijfolie
dragonazijn/ of gewone
citroen
Peper/zout

Punt de sperziebonen en snij in korte stukjes, kook kort tot beetgaar. Snij de aardappelen in kleine blokjes. Meng in een kom met de uitgelekte tonijn en de uitjes. Een goede scheut olijfolie en een kleine scheut dragon of andere azijn. Ruim peper, beetje zout. Schep ook de stukjes ei en tomaat voorzichtig mee. Maak naar smaak af met citroensap. Laat de smaken mengen in de koelkast. Serveren op kamertemperatuur.

Lekker met stokbroodje en glas witte wijn. Ook leuk als voorafje of buffetsalade.
Ipv tonijn op water zou je ook op olie kunnen nemen. Die olie vervangt dan de olijfolie. Geeft een vissiger salade.

5 opmerkingen:

  1. Hi Gerry,
    Ik kwam via een blog bij jou terecht!
    Lekker recept!
    En jouw idee om in de bikini te gaan strijken buiten: ik vind het super slim!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat partnerlief hier niet van vis houdt. Anders zou ik het veel vaker eten. Ik vind het een leuk koelkast-opruim-recept!
    :O)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Natuurlijk Zuinig, welkom. Ik heb ook al een paar keer jouw blog bezocht! Ik zag dat je ook mijn twitter volgt. Ik moet zeggen dat daar niet veel aan te volgen is want ik Twitter bijna nooit! Bloggen dus wel. Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Es, ik snap nooit zo goed als iemand niet van VIS houdt, alle vis smaakt toch anders? OK, I know, ik heb er trouwens eentje (de jongste) die een tijd lang geen vis at omdat hij zelf een aquarium heeft. Groeien we weer langzaam overheen. De dames willen geen zielige lammetjes etn, dat is pas zielig voor hen want het is ZOOO lekker. Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Specifieker: Hij houdt niet van 'vissige vis'. Geen tonijn, zalm en haring. Wel (natuurlijk) kibbeling, lekkerbekje en gefrituurde mosselen. Maar ik ben van plan eens zelf vissticks te gaan maken. Misschien dat dat werkt.

    BeantwoordenVerwijderen