donderdag 30 juni 2011

Last-minute bijdrage aan juni Foodblog-event.


In mei heb ik voor het eerst meegedaan aan het Foodblog-event, thema zuivel.
Het host-stokje is doorgegeven aan Eetschrijver en hij heeft voor juni wel een heel bijzonder thema bedacht: gebruik een ingrediënt dat je niet in de supermarkt kunt kopen. Dus: op de markt, visboer, poelier, groentejuwelier of ander speciaalzaakje.
Daar moet je even over nadenken, vaak ga je voor het gemak/prijs gewoon naar de supermarkt. Je past evt. je menu gewoon aan naar het aanbod.
Kerst en Feestdagen zijn positieve uitzonderingen.

Wat dus te kiezen? Ik ga wel regelmatig naar de poelier, maar het blijft gewoon kip. De meeste kruiden kan ik gewoon in de S. kopen, behalve misschien dragon/salie maar met enig speurwerk lukt het meestal wel. Naar de markt ga ik voor lekkere olijven en verse vis, maar dat is ook bij de S. verkrijgbaar. Op mijn werk heb ik natuurlijk ook een paar favoriete artikelen (rozemarijn-maischips mjam, mjam, kokosrepen, dadelstroop, saksische leverworst, boeren geitenkaas, zuurdesem gerstebol enz.enz.), maar volgens mijn baas zijn wij een gewone S., ik mag nooit de andere winkels als gewoon betitelen.
Opeens wist ik het, het koopparadijs voor mij is 'De Zwarte Markt' in Beverwijk. Heerlijke Marokkaanse/Turkse/Aziatische levensmiddelen en direct een dagje vakantiegevoel.

Heerlijke dadels, vijgen, olijven, feta, lamsvlees, onmogelijk veel kruiden/groenten, brood, noten en ingelegde druivenbladeren. Deze laatsten ga ik vullen met rijst en kruiden: Dolmades!
Deze heb ik al eens gemaakt voor een 'Girls Only-borrel' en het was toen een groot succes. Omdat ik toen een aantal recepten gecombineerd had, weet ik niet meer exact wat ik gedaan heb. Deze keer gebruik ik een recept van NRC's Janneke Vreugdenhil.
Opeens kreeg ik een nieuwe ingeving: over onze heg hangen veel druivenbladeren van onze buurtjes. Waarom naar de 'Zwarte Markt' als je het in eigen tuin kunt oogsten? Dit is echt 'weg vd supermarkt'!
Toch enige twijfel: werkt het wel met verse bladeren, kan elk druivensoort gebruikt worden, moet je ze blancheren, eerst zelf inleggen in zout?
Kleine speurtocht op het net geeft de antwoorden: ja, ja, evt, nee.
Ook weer veel inspiratie opgedaan voor andere verwerkingsmogelijkheden: ingepakte gemarineerde geitenkaasjes en sardines voor de BBQ, een rundvleesgerecht en een aardapppelschotel. Allemaal heerlijk. Leegplukken die ranken!

Dolmades/Dalma's (Grieks/Turks)
250 gr druivenbladeren, vers/afgespoelde ingelegde
1 lenteui, gesnipperd
middelgrote ui, gesnipperd
250 gr middel-langkorrelige rijst, ongekookt
bosje bladpeterselie, fijngehakt
bosje dille, fijngehakt
50 gr rozijnen, gehakt
50 gr pijnboompitten, gehakt
50 + 100 ml  ml olijfolie
sap v 1 citroen + 1 of 2 plakken citroen
350 ml kokend water
peper/zout

Blancheer evt. verse bladeren enkele seconden in zout water. Meng alle ingrediënten behalve het water, de citroensap en 100 ml olijfolie. Veel zout. Snijd harde steeltjes weg en leg op ieder blad een eetlepel vulling. Sla de zijkanten om en rol tot een kleine sigaar. Bedek de (dikke) bodem van de pan met gescheurde of te kleine bladeren en de citroenplakken. Leg vervolgens de dolmades in een krappe cirkel op de bodem. Giet het water, de citroensap en de resterende olie hier bovenuit. Bedek de laag met een passend bordje zodat de dolmades niet gaan zwemmen. Breng aan de kook en laat vervolgens 35-45 min. zachtjes pruttelen tot de rijst gaar is en het vocht bijna opgenomen. Laat met de deksel op de pan koud worden.

naar recept van Griekse kookboek, Vefa's Kitchen


Resultaat: aardig, maar niet zo lekker als de vorige keer. Het was een smakelijk rijstrolletje, maar geen dolmade. Belangrijkste verschil was het gebruik van rauwe rijst. Je kunt de vulling niet goed op smaak brengen wat echt een probleem is, ik wilde meer citroen/kruiden en zeker ook knoflook. Ook gebruikte ik de vorige keer een rondkorrelige rijst waardoor de vulling meer één geheel vormde en de rijst ook zachter was. Ik wist niet meer welke welke was, maar ik kon geen verschil merken aan de rauwe of geblancheerde bladeren. Extra zout was echter wel welkom. Toch maar weer zelf bij elkaar verzinnen.

30 juni was natuurlijk al superlaat voor mijn bijdrage aan het juni-event, maar ik werd helemaal gek toen ik de hele dag computerproblemen had en helemaal geen blogpost kon maken. Pas vanavond werd de computer weer wakker en kon ik deze SUPER-last minute-bijdrage eindelijk bloggen! Nog net juni: 23.05 , snel versturen! Excuses.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten