maandag 30 mei 2011

Black bean brownies voor de underground boerenmarkt?

Zwarte bonen brownie
Ik doe zelf nog niet aan twitter, maar lees soms de korte kreten van anderen op hun blog. Hoewel ik het eigenlijk maar een soort propjes gooien in de klas vind, staat er soms toch wel iets heel interessants tussen. Zo ook afgelopen week. Namelijk:    
er komt een 4e underground boerenmarkt!!!!!
19 juni 2011. In navolging van o.a. San Fransisco wordt er op een geheime locatie een markt opgezet van kleine thuisproducenten. Underground is belangrijk ivm de keuringsdienst van waren. Niet dat hygiëne opeens niet belangrijk is, maar het is niveau huisvlijt. Gewoon de hapjes die je thuis voor een feestje maakt, of de jam, limoncello of brood waar je goed in bent, maar niet voor de grote hoeveelheden. Communicatie gaat alleen via moderne media als twitter en Facebook en de ouderwetse tamtam.
1 dag vt voren maakt Marjan Ippel (Talk'in food) de locatie bekend zodat je weet waar je moet zijn. Het zijn vaak grote leegstaande kantoren/fabrieken.
Zonder faciliteiten, dus als deelnemer moet je zelf je kraampje etc. meenemen.

Ik zit nu heel erg met de gedachte te spelen om mee te doen.
Maar wat zou ik willen maken/verkopen?
Omdat je niet weet of je elektriciteit hebt lijkt mij iets warms onhandig.
De keus voor koek/taart is dan al gauw gemaakt.
Het lijkt mij leuk om een beetje met een thema te werken, ik dacht aan -lekker met bijzondere ingrediënten-, dus met alternatieve zoetstof, alternatief meel, evt. glutenvrij,zonder zuivel etc.
Op mijn blog staan al de Marokkaanse chocoladetaart en de van-alles-wat-koek. Dit weekend heb ik geëxperimenteerd met een 3e mogelijkheid: de zwarte bonen brownie. Eigenlijk zou ik het bijna de 4 bonen brownie kunnen noemen, maar de kikkererwt is officieel geen boon. Jammer.

Black bean brownie

1 blik zwarte bonen (natuurwinkel) 320 gr uitlek (boon 1) gespoeld en uitgelekt
4 eieren
6 el olie
4 el cacaopoeder
150 gr agavesiroop
100 gr dadelsiroop(samen 1 grote mok vol)
1 tlp bakpoeder
1 tlp zout
2 tlps vanille-extract
2 tlps oploskoffie (boon 2)
80gr + 40 gr chocolade (puur) (boon 3)
100 gr kikkerwerwtenmeel (bijna boon 4)/tarwebloem/amandelmeel
140 gr gepelde walnoten (60 + 80)

Verwarm de oven op 170 C. Smelt de 80 gr. chocolade met een 2 eetlepels water (magnetron?) en roer tot een pasta.  Pureer de bonen met de olie en de 60 gr. walnoten tot een pasta, klop de eieren met een mixer en voeg dan de bonenpasta en de overige ( behalve de 40 gr chocolade en de 80 gr. walnoten) ingrediënten toe., ook de gesmolten chocolade. - (Als je minder stevige brownies wilt, moet je misschien geen walnoten pureren maar 100 gr. alleen in stukjes hakken.)  Het is erg belangrijk dat de bonen goed gepureerd zijn.
Hak de overgebleven walnoten en chocolade in kleine stukjes en meng door het deeg. Bekleed een 20 x 20 cm bakvorm met bakpapier. (eerst verkreukelen, maakt het plooibaarder). Bak de brownie ongv. 30 minuten, hij is nu nog zacht maar gaart na buiten de oven. Beetje opstijven/afkoelen in de vorm en daarna verder afkoelen op een rek. Evt papier een beetje los maken.
Als het helemaal koud is in blokken snijden. Bij voorkeur pas de volgende dag eten.
Voor grote baktray recept 2x.





Bonen in gebak klinkt erg vies, maar in de chinese keuken schijnt het veel voor te komen. De zwarte boon heeft een zoetige, hartige smaak. Als je het niet zou weten, zou je in het eindresultaat er niets van terugvinden. Het geeft alleen een fudge-structuur.
Het oorspronkelijke recept komt van allrecipes, maar ik heb er natuurlijk het nodige aan veranderd. Een combinatie van 2 recepten waarbij de eerste veel te nat was, maar wel de noten en de stroop bevatte. Het meel heb ik er ook maar bijverzonnen, glutenvrij en toch stevig. Een heerlijke brownie!
Nu nog zorgen dat ik de dag ervoor vrij ben zodat ik lekker veel kan bakken. Als ik me echt durf aan te melden tenminste.

Lees hoe het verder ging hier.

4 opmerkingen:

  1. Ooh! Je wilt echt mee doen. Dapper! Ik ben niet zo dapper typje, ik ga eerst eens kijken. Daarbij moet ik dat weekend werken, het was sowieso al een 'No-Go'. Ook die zondag moet ik werken, maar ik vraag een 'korte ronde' aan. Dat heb ik er wel voor over.
    C:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag deze bij je genomen op de koninginnemarkt, hij was heerlijk!!!
    Als verslaafde aan zoetigheid maar helaas geen suiker etende persoon ben ik je heeeel dankbaar voor dit recept, ik ga het zeker proberen!

    Groeten van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maaike, ik ben zo benieuwd wie je bent. Fijn dat je het lekker vond. Gr, Gerry

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen