zondag 17 april 2011

Artisjokcreme

Met het mooie weer komt ook de tijd voor smeerseltjes. Niet alleen zonnebrand, maar ook lekkere smeerseltjes voor op een stokbroodje, zoals tapenade en humus.
Toen wij vorige week in Italië waren kregen wij op een terrasje bij ons drankje  kleine tapas, zoals hier bijv. een borrelnootje. O.a  een creme van artisjok met parmaham op een snee stokbrood.
Als culinair souvenir heb ik voor mijn buurvrouw hier een potje van meegebracht. Omdat ik het zelf wilde namaken kon ik fijn de ingrediënten spieken, er zat o.a prezzemolo (peterselie) in, weer wat geleerd.
Met het terrasje in herinnering heb ik iets samengesteld waar we zelf best over te spreken waren en de sfeer van Italië een beetje terugbracht.



crema di carciofi
Creme van artisjok

1 blik artisjokharten , afgegoten
2 zongedroogde tomaten op olie
stukje Parmezaanse kaas, geraspt, 25 gr ofzo
peterselie, 3 stengels
eetlepel mayonaise
paar lepels olijfolie, evt deels olie vd tomaat
peper/zout
beetje citroensap

Gooi alles in een blender of gelijksoortig apparaat. Proef of het fris genoeg is en de consistentie prettig. Er zou knoflook in kunnen, maar dan verlies je denk ik de smaak vd artisjok.
Lekker op een dun stokbroodje met een plakje Parma/rauwe ham. Of een beetje gerookte zalm of een plakje ei.
Buon appetito!

2 opmerkingen:

  1. Zondag, zonnetje, en even op m'n gemakje door je blog aan het struinen en dan zie ik dit recept... het water loopt me in de mond! Ik wil dit....nu ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer genoeg zijn mijn foto's nooit zo mooi als die van jouw!
      Gr, Gerry

      Verwijderen