maandag 4 april 2011

De kop is eraf!




We hebben de eerste barbecue van 2011 er weer op zitten!
Omdat er voor deze zaterdag (gisteren) heerlijk 'zomers'weer werd voorspeld, was ons plan natuurlijk snel getrokken: lekker BBQ'en.
Met 1 zonnestraaltje is dat bij ons al een optie!

Met z'n 6'en hebben we natuurlijk allemaal onze eigen favoriete gerechten, die we de hele winter niet hebben gegeten, dus het was best moeilijk kiezen.
Mijn man is voor alles wat op vlees lijkt (vooral mijn ketjap karbo's), de kids houden van kip/worst/spareribs/steak/hamburger, en ik ben meer van de bijgerechten met 1 vleesje (voorkeur lam). Ik vind het prettig als de smaken op mijn bord een beetje bij elkaar passen, daarom ben ik ook niet zo'n fan van een lopend buffet. Soms vreselijke smaakcombo's op één bord. Jak.

We hadden dus natuurlijk veel teveel, maar gelukkig hadden we ook nog 2 aangewaaide kinderen. Nog ruim genoeg voor 8 personen zelfs.
Ik had een lekkere huzarensalade gemaakt (doe er altijd ook tonijn door), humus (kikkererwtendip) en pittige knoflooksaus. Verder hadden we maiskolven en tortelinni en bananen in spek (zoet en zout). Eiersalade en tabouleh moeten maar een volgende keer.
Voor mij was de geroosterde groentensalade echter het hoogtepunt. Omdat de BBQ altijd al zo vol ligt maak ik deze salade altijd binnen op de grillpan en in de oven. Zalig en gezond.

Geroosterde groentensalade

1 courgette
1 aubergine
1 rode paprika
olijfolie
citroen
munt, evt dille
zout/peper

Snij van de aubergine en de courgette dunne plakken. Laat de schil er aan, maar gebruik de buitenste dunne schilplakken niet.
Vet de grillpan niet in! (komt heel veel rook af) maar wrijf de plakken licht in met olijfolie.
Maak de pan goed heet en leg de plakken er in. Het is leuk als je nog een patroontje maakt door ze halverwege een slag te draaien. Ze zijn klaar als beide kanten best wel bruine strepen hebben. Dikke plakken moeten natuurlijk langer dan dunne.
Zet voor de paprika de oven op grillstand. Snij de paprika door midden en haal de zaden er uit. Leg de paprikadelen met de schilkant naar boven onder de grill. (op een rooster). Zet er een lekbakje onder of aluminiumfolie. Als het vel goed zwart is is het klaar. (10-15 min) Wees niet te bang.
Leg de paprika in een schaal en dek af met huishoudfolie. Laat afkoelen. Nu kun je heel gemakkelijk de schil er aftrekken en is de paprika heerlijk zoet.
Leg de andere groenten bij de paprika en snij alles grof in stukken. Schenk er wat olijfolie over en een paar knepen citroen. Peper en zout.
Snij de munt en evt. de dille fijn er hussel alles door elkaar. Klaar.

Lekker de zon op je bord. Je zou er nog zachte geitenkaas door kunnen doen. Ook lekker tussen een Turks brood, als sandwich.
Vaak maak ik ook een geitenkaasprutje (met rauwe paprika/gedr.tomaat/knoflook/koriander) en rol dit in repen groente. Prikker erdoor en smullen maar.


Het was warmer dan het hier lijkt.

Omdat het tenslotte toch nog maar begin April was zouden we eigenlijk erg vroeg gaan eten, maar het zat nog zo lekker. Uiteindelijk was het net iets te laat. Toen we bijna klaar waren was het best al een beetje fris en de zon was ook al vertrokken. Snel alles opgeruimd, op naar de volgende keer.
De volgende dag hadden we het lekker gemakkelijk: de restjes van de BBQ vormden samen met een frisse salade en gebakken aardappeltjes nog een heerlijke maaltijd. Zo kwam alles "goed tot sien end". (zei mijn oma altijd).

PS. We gaan toch 2,5 dagje naar Italië! Overmorgen al!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten