zaterdag 15 januari 2011

serendipity, pompoentapenade!

Ik vind dat zo'n mooi woord: serendipity. In goed Nederlands zelfs serendipiteit. Ik kende het woord alleen als titel van een romantische film, maar wist niet wat het eigenlijk betekende.
De film (2001) gaat over 2 mensen die elkaar vluchtig ontmoeten in New York, elkaar uit het oog verliezen maar jaren later door een hoop toevalligheden mekaar weer ontmoeten. Happily ever after!

Eigenlijk betekent het dat je tijdens je zoektocht naar iets, ondertussen iets anders ontdekt dat veel beter is! Ontdekking door toeval. Vindt vaak plaats in de wetenschap. Op deze manier is bijv. de peniciline ontdekt. Einde les.

Ik begin hier over omdat ik al heel lang zelf ravioli met pompoen-salie vulling wilde maken. Gisteren had ik een halve pompoen liggen en besloot dat het nu maar moest gebeuren. Naar een recept van Jamie Oliver roosterde ik de parten pompoen in de oven. Ik gebruikte iets andere kruiden omdat ik een italiaanse sfeer wilde vast houden. Officieel was het een recept met alleen maar ricotta maar ik had nog zachte geitenkaas liggen en vond dat goed bij de pompoen passen. Zo ook een restje munt. Ondertussen leek het al helemaal niet meer op Jamie. Ik bleek later ook nog de parmenzaanse kaas vergeten te zijn. MAAR......., gepureerd deed het mij opeens heel erg aan een lekkere dip denken.
Omdat ik de schil aan de pompoen had laten zitten kreeg de puree nog een beetje stuctuur en werd de smaak nootig.
SerenDIPity: op weg naar een lasagne de ontdekking van de pompoen-tapenade/hummus!




Pompoentapenade

1/2 kleine pompoen, in parten
gedroogde salie en oregano
50 gr zachte geitenkaas (bettine blanc)
3 eetl. ricotta
chilipoeder
zout
beetje olijfolie
evt. een scheutje slagroom/sojaroom
paar blaadjes verse salie
paar blaadjes verse munt

Leg de parten pompoen in een ovenvaste schaal. Strooi er een beetje gedroogde salie, oregano, zout en chilipoeder over. Sprenkel er wat olijfolie over en smeer alles uit.
20-30 min in de oven, onder de grill.
Doe de gegrilde pompoen samen met alle overige ingredienten in een kom en zet de staafmixer er op. Als je het iets dunner wil maken kun je evt. wat slagroom toevoegen.

Dit lijkt mij een lekkere dip voor bijv. pitabrood.
Omdat ik het als raviolivulling wilde gebruiken, heb ik het vrij dik gehouden. Ik wist niet hoe de ricotta zich zou houden, qua vloeibaarheid. Het werd uiteindelijk pompoenlasagne, plan 3 dus. Daar later meer over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten