donderdag 16 december 2010

makkelijke stoofpeertjes




Zo vlak voor de kerstvakantie staat op school natuurlijk alles in het teken van de Kerst. Gisteravond naar de zeer geslaagde Kerstmusical van groep 7 gekeken (met mijn nr.3). Vanmiddag hebben ze vrij want vanavond is het Kerstdiner op school. Erg leuk georganiseerd. Op het plein word je opgewacht door een gelegenheidskoortje van zingende ouders, verwarmd door brandende vuurkorven en glühwein met de feestelijk verlichte school als decor en misschien dit jaar zelfs wel sneeuw!
Nu de kinderen ouder zijn hoef je steeds minder voor ze te doen/organiseren maar op dit soort momenten vind ik het toch wel een beetje jammer. Ik herinner mij vele malen waarbij ik de middag vt voren chaotisch aan het koken sloeg omdat al mijn kinderen een verschillend hapje mee wilden nemen. Met een rood, verhit hoofd sjeesde ik dan net op het snippertje (omdat ik op de oven moest wachten) naar school. Meestal met de auto omdat ik het fietsend niet redde met alle wiebelende schalen. Dit jaar leek het even dat ik niets meer hoefde te doen.
Mijn oudste 2 zitten op de middelbare school en hebben andere Kerstactiviteiten. Mijn nr.3 meldde dat ze bij een vriendinnetje een soort fruitstokjes/salade ging maken maar mijn jongste zei gelukkig dat we toch wel weer stoofpeertjes konden maken. ( Op zo'n toon van: vooruit mama, als jij het zo graag wilt !) Hij vond toch ook zelf wel dat sommigen zich er wel erg makkelijk van af maakten, zelfs met snoep als kerstdiner gerecht!
Wij aten thuis nooit zoete groente, geen worteltjes/bietjes/rode kool etc. Stoofpeertjes waren bij ons dan ook geen bijgerecht maar een toetje. Bij mij ook nog steeds maar bij oma's stoofvlees met aardappelpuree en spruitjes vind ik het wel lekker. Het schillen is even werk, zeker als je zoals ik vanmiddag ruim 2 kilo moet doen, maar dat is dan ook alles. 
Door de glühweinachtige geur is je huis ook direct in Kerstsfeer. Dit is mijn snelle, makkelijke variant waarbij de peer nog peer blijft!


Stoofpeertjes


X-aantal stoofpeertjes (meestal 2 per persoon)
theelepeltje kaneelpoeder (stokjes vind ik te powerfull)
2 a 3 kruidnagels
rode port (goede scheut, ruime splash)
roosvicee/rode limonade (scheutje voor de kleur)
aardappelzetmeel (paar theelepels)
evt kristalsuiker
water
zeer scherp mesje


Snijd de peertjes in 4'en. Schil ze en verwijder de klokhuizen. In een niet al te grote pan met de kruiden, de port, roosvicee en water tot ze 3/4 onder staan. Breng aan de kook en roer door zodat de kaneel goed wordt verspreid. Daarna 20 a 30 min laten pruttelen tot de peertjes zacht zijn maar nog wel hun vorm  hebben. Verwijder de kruidnagel en bind het kookvocht licht aan met een papje van aardappelzetmeel en koud water.(totaal half theekopje ofzo). Ondertussen voorzichtig roeren met een houten pollepel zodat de partjes heel blijven. Even weer aan de kook laten komen en officieel 1 min. laten koken. Het vocht is dan een een lichte siroop. Evt verdunnen met wat water als het te dik wordt. Vuur uit zetten en voorzichtig proeven of er suiker (bij mij niet) of port (altijd natuurlijk) bij moet. Pas na langer koken wordt de peer echt rood, nu zijn ze lief zacht-rose. Het is een rustige, beetje appelmoessmaak-achtige compote. Lauwwarm het lekkerst. Populair bij juffen/meesters en kids. De schaal is ieder jaar leeg want niet veel mensen schijnen het nog zelf te maken.

PS. Toen mijn jongste vernam dat ik hier over ging bloggen zei hij heel schattig (en oprecht) dat de kinderen van de ouders die dit van mijn blog gingen koken geluk hadden! Kijk daar doe je het voor!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten