vrijdag 12 november 2010

Less schijnt more te zijn...






Ik heb van mijzelf altijd het idee dat ik vrij zuinig ben. Ik geef niet veel geld uit aan kleren (ook niet voor de kids). We gaan niet vaak uit eten of op stap. We doen eigenlijk niet veel geks.
Mijn zwakke plekken zijn: vakanties en hartig broodbeleg, (ik ben niet zo'n goede broodeter en ga daarom stapelen: mayonaise met mierikswortel, rosbief en rucola bijv.), tijdschriften en kookboeken.
Mijn man is van de administratie. Hij houdt op een spreadsheet netjes bij waar elke maand ons geld naar toe gaat. Onderverdeeld in allemaal kopjes. Eén ervan is boodschappen. Puur alle pinuitgaven bij de supermarkt/bakker/slager. Ik had een vaag idee wat we ongeveer uitgaven tot dat vorige maand bleek dat we eigenlijk het laatste jaar structureel steeds méér uitgaven.
Niet dat het niet kan, maar ik wil het niet. Want ik heb het gevoel dat we niets anders doen. We eten niet opeens kaviaar of biefstuk.
Ik kies altijd al wel de seizoensgroenten en volg ook wel een beetje de aanbiedingen. Tuurlijk, de kinderen worden groter maar daar kon toch niet het hele verschil in zitten.
Ik trap in zulke situaties altijd volledig op de rem. (Daarom bemoei ik me ook meestal niet met de financiën). Ik wilde weer bewuster geld uitgeven.

Vaak weet ik nu namelijk niet eens meer het bedrag als ik buiten de winkel sta. We hebben voor ons zelf een weekbudget bedacht. De week begint op zaterdag zodat de grote boodschappen in ieder geval (met mate) gedaan worden. Het resterende budget kan ik dan voor nog 5 dagen uitgeven. We zijn nu 2 weken verder. Het is moeilijk. We zijn al zeker over het budget gegaan of we aten op vrijdag maar pannekoeken. (bij de kinderen geen bezwaar). 1x hadden we mazzel en kregen we diner op een verjaardagsfeestje: meer budget voor de rest vd week! Ik probeer nu vooraf een weekmenu te bedenken en dus ook MET boodschappenlijstje te gaan winkelen.
Nu kwam ik nog een leuke site tegen die helemaal inspringt op dit probleem: Robs budgetmenu's. Deze meneer bedenkt weekmenu's aan de hand vd reclamefolders van de grootgrutters. Lijkt me een heidenskarwei maar misschien is het een idee voor sommigen onder ons. Je doet soms ook gewoon leuke ideetjes op en je hoeft natuurlijk niet naar alle supermarkten. Voorals nog hou ik het nog maar even bij het goed gebruiken van restjes zodat we ook voor vrijdag een lekkere voedzame maaltijd hebben. Bijvoorbeeld soep met wraps. Alle beetjes groente die ik door de week niet heb gebruikt, halve paprika, handje boontjes, stengel bleekselderij etc. gaan in de soep. Lekker makkelijk en je gooit minder weg. Less IS more!



Stevige groentenrestjes-soep (grote pan vol)

1x potje kippenbouillon (kan ook runder of groente zijn)
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, fijngesneden/geperst
1/2 potje witte bonen in tomatensaus (paar el)
djoeroek poeroet blaadje (heerlijke citroensmaak)
stukje gemberwortel, geschild en fijngesneden
handje spagetti of andere pasta
veel restjes groenten: wortel, paprika, champignons, boontjes, bleekselderij, knollen, broccoli, prei, kool
evt. nog bouillonblokje.
zout/peper.
gemberpoeder(djahé), theelepel ofzo
laurierblaadje
nootmuskaat, paar raspjes 
scheutje ketjap (manis/asin)
beetje citroensap

Fruit de ui aan in boter/olie. Voeg de knoflook en gemberwortel toe. Harde groenten als wortel, boontjes, broccoli of knollen nu ook toevoegen. Ook voor de paprika is het lekker als het nu meebakt. Even goed aanbakken en dan de bouillon met extra benodigde water erbij schenken. Specerijen toevoegen en alles aan de kook brengen. De spagetti breken en samen met de overige groenten en de wittebonen met tomatensaus in de pan stoppen. Door laten pruttelen tot de spagetti en de groenten lekker beetgaar zijn. Op smaak maken met meer peper/zout, de citroensap en evt een verkruimeld bouillonblokje. Als de soep te dik is, water toevoegen.
Lekker met wraps (opgewarmd en gevuld met bijv. zure room/mayonaise, kaas, rosbief, komkommer,tomaat, rucola, net wat je zelf lekker lijkt. ) Eet smakelijk.

Naschrift:
onlangs bereikte mij het bericht dat Rob is overleden.
Zijn website blijft ter nagedachtenis openbaar.

2 opmerkingen:

  1. Hee Buuf! Wat een leuke site en je blogs lezen lekker weg. Wij verheugen ons alweer op de jaarlijkse kerstborrel..ben benieuwd waarmee je ons allen weer gaat verrassen maar heb vooral zin in de gezelligheid. Vergeet je geen foto's te maken van de voorbereidingen, de chaos in de keuken ;) en het eindresultaat???
    Groetjes de Grentjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Gerry,
    Heel herkenbaar en vlot geschreven. Ik moet af en toe grinneken, zie het helemaal voor me. Schrijf lekker gewoon door en wij blijven volgen!
    Groeten uit Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen